Troms Venstre er klar for valgåret

Årsmøtet er avsluttet og Troms Venstre er klar for innsats med innspill til programmet og valgkampen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres fylkesårsmøte i Troms i helga startet valgåret, der partiet har som mål å få inn Irene Dahl på Stortinget. -Resultat fra meningsmålinger viser at utjevningsmandatet kan tilfalle Troms Venstre. En stemme til Venstre teller, og det er inspirerende både for valgkamparbeidet og for velgerne, sier fylkesleder Øystein Nilsen.

Alle fylkeslagene i Venstre var ferdig med nominasjonene før nyttår. Foruten Irene Dahl toppes lista av Jan Fjellstad, Kine Johansen og Roar Sollied. Nå lager partiet stortingsprogram og valgkampplaner der de tre organisasjonene samspiller.

Utsendinger til Landsmøtet
Årsmøtet valgte Øystein Nilsen, Irene Dahl, Jan Fjellstad, Kine Johansen, Jonas Stein, Hege Gjerdrum og Jasmin Agovic-Nordaas til landsmøteutsendinger ( Fornebu 12- 14 april).

Irene Dahl

Foto: Harstad Tidende

For oljefritt LoVeSe
Årsmøtet vedtok også en uttalelse som uttrykker at Lofoten, Vesterålen og Senja må spares for oljeutvinning til fordel for varige næringer som maritime næringer og turisme. – Vi har råd til å være selektive, og når vi kan styrke andre næringer og spare miljøet, er det all grunn til å innta dette standpunktet, sier førstekandidat Irene Dahl.
Meningsmålinger viser at et flertall i befolkningen er enig med Venstre i dette.

For jernbaneutbygging i Nord-Norge
Årsmøtet vedtok en uttalelse om forlengelse av jernbane i Nord-Norge. -Mens jernbaneutbygging i den sørlige landsdel er motivert av behovet for bedre og raskere persontransport, er det transport av gods som er mest påkrevet i nord for å kunne utvikle et konkurransedyktig næringsliv og nå markedene, sier Irene Dahl. Årsmøtet spilte også inn til Stortingsprogrammet at Venstre skal arbeide for forlengelse av Nordlandsbanen til Troms og Finnmark. Første del av dette arbeidet er Tromsbanen.

Vil fjerne svart hull i utdanningssystemet

Skole, elev, tavle, undervisning

Foto: Microsoft

Årsmøtet foreslår å gi alle rett til grunn- og videregående utdanning. Dette er formulert både i en uttalelse og et innspill til partiprogrammet.- Mens høyere kompetanse er målet, legger systemet i dag hindringer for unge mennesker som har mistet Ungdomsretten til utdanning og ikke har nådd alderen for Voksenretten, sier Roar Sollied, som er Venstres gruppeleder på Fylkestinget. Troms Venstre vil fjerne det svarte hullet mellom 21 og 25 år, slik at ungdom ikke blir trukket ned, men får muligheten til å kvalifisere seg til en jobb.

Styrket redningsberedskap fra Lofoten til Nordkapp

Helikopter

Foto: Microsoft

Troms Venstre uttaler at det vil være mulig å finne praktiske løsninger for redningsberedskap som ikke krever omlegging av den eksisterende basestrukturen for redningshelikoptrene. En løsning vil være felles utnyttelse av helikopterressursene i Forsvaret.

Tydeligere forsvarspolitikk
Årsmøtet vedtok i et programinnspill å sikre seilings- og overvåkningskapasiteten i Nordområdene. Videre vil man ha et balansert forsvar med land-, sjø- og luftstyrker som kan bidra i internasjonale operasjoner. Troms Venstre vil videreføre hærstrukturen med en brigadeledelse og tre selvstendige kampbataljoner i landet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**