– KrF og Venstre må holde sammen

— Utfordringen ved høstens valg er å presse politikken bort fra ytterkantene og inn mot sentrum. Da må KrF og Venstre holde sammen, sier Trine Skei Grande til Vårt Land i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande i Vårt Land 09.03.13.

– Å drive kampanje mot hverandre er helt feil spor å gå. Vi må stå sammen — ellers blir vi hengt hver for oss, sier Venstre-leder Trine Skei Grande i et intervju i Vårt Land i dag.

I vinter har ledende KrF-politikere flere ganger stemplet Venstre som liberalistiske og ytterliggående. Det er langt fra sannheten, slår Skei Grande fast.

— Det spesielle er at KrF angriper ut i fra en følelse de har av oss. Men sjekkes fakta og eksempler så holder ikke påstandene, sier hun. — Vi kunne også laget karikaturer i det uendelige, men det taper sentrum på.

Les intervjuet her.

Trine Skei Grande årsmøte Agder Venstre 2013

Foto: Eva Kvelland

I intervjuet går Venstre-lederen gjennom punkt for punkt i de vanligste anklagene mot Venstre fra KrF-hold. Det er tull at Venstre vil åpne for aktiv dødshjelp, slår hun fast. I surrogatispørsmålet er det delte meninger i partiet, og det vil komme en avklaring på landsmøtet i april. Og sexkjøploven var Venstre imot også da partiet satt i regjering med KrF.

– Her er vi ved det alvorlige i KrFs stadige utfall: De stempler oss som liberalistiske der motivasjonen vår faktisk er sosial. I Bondevik-regjeringen utredet Odd Einar Dørum tiltak overfor prostituerte. De mente sexkjøploven ikke hjelper dem i hverdagen. For oss handlet det ikke om frihetsargumentasjon, men å hjelpe noen som er utslått, sier hun.

Det samme gjelder i narkotikaspørsmålet, der Skei Grande mener den såkalte “Portugal-modellen” om behandling i stedet for straff i praksis ble gjennomført av Odd Einar Dørum under den forrige borgerlige regjeringen. – Det som KrF stempler som liberalistisk er faktisk sosialpolitikk, sier hun.

Skei Grande tror både Venstre og KrF kan bli tapere dersom dette fortsetter. Jobben må være å forhindre at den neste regjeringen blir mørkeblå.

— KrF og Venstre må stå sammen dersom det skal være noen som helst sjanse til å få den blågrønn og sosial, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**