Hobøl Venstre og Solbergåsen

Hobøl Venstre ble nylig oppfordret på hva vi tenker om utbygging av Solbergåsen. Les Eirik Romstads svar her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Hobøl FrP og Håvard Jensen etterlyser i innlegget sitt mandag svar på hva Hobøl Venstre tenker om utbygging av Solbergåsen. Det synes vi er merkelig, ettersom vi har vært krystallklare på vår skepsis hele veien: Utbygging på Solberg er bare til nytte for Solberg, og ikke for Tomter. Er Jensen og FrP så opptatt av sin egen fortreffelighet at de ikke får med seg hva andre partier sier? Uansett, vi i Venstre deler gjerne våre tanker på nytt!

Solbergåsen bør ikke bygges ut før man har fått gode løsninger på hvordan beboerne der skal komme til Tomter sentrum. Ei slik løsning inkluderer gang- og sykkelveg fra Solbergåsen til Øienfeltet.

Ved full utbygging av Solberg kan man se for seg opp mot 600 boliger. Uten god kommunikasjon til Tomter snakker vi fort om et fjerde tettsted i Hobøl: Plutselig dukker det opp butikk(er) og barnehage, og vips — så har kommunen fått en enda mer uhensiktsmessig struktur enn den vi allerede har.

Der vegen er tenkt inn til Solbergåsen fra fylkesvegen mellom Tomter og Ski, tar det dessuten fem minutter med bil til Tomter, med én-to togavganger i timen i hver retning og en liten parkeringsplass ved stasjonen. Den andre vegen er Ski bare noen få minutter lengre kjøretid unna, med drøssevis av togavganger, stor parkeringsplass og storsenter. Hvilken veg trur FrP pendlerne som bosetter seg på Solbergåsen vil velge å kjøre, og dermed legge igjen penger og sørge for vekst? Vi i Venstre mener svaret er åpenbart, og det bidrar ikke til utvikling av Tomter.

Jensen og FrP er i mandagens innlegg tilsynelatende opptatt av kostnadskontroll og riktig vekst. Etter vårt skjønn blir det da sjølmotsigende at de kjemper for noe så uhensiktsmessig for Hobøl som en utbygging av Solbergåsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**