Hobøl Venstre sier nei til helikoptersprøyting

Hobøl Venstre vil ikke gi tillatelse til sprøyting av skogsområder i Hobøl.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Vi er ikke villige til å ta den risikoen slik sprøyting medfører for artsmangfoldet i og i tilknytning til disse områdene. Eksempelvis har vi et stort ansvar for salamandre og amfibier som er truede og sårbare arter, sier Børt Erik Vikheim, nestleder av Hovedutvalg for plan og utvikling. Han peker også på at det er store betenkeligheter knyttet til helikoptersprøyting i forbindelse med friluftsliv generelt og høsting av bær og sopp spesielt. – Vi må være føre var, og ikke ta sjanser på bekostning av miljøet, påpeker Vikheim.

Vikheim og Venstre har forståelse for at bøndene som ønsker helikoptersprøyting har effektiv skogsdrift for øyet, men viser til at det finnes gode og minst like effektive alternativer for å fjerne uønskede arter som rødhyll. – Det er staten som må være sitt ansvar bevisst her, og gjøre det regningssvarende for bøndene å bli kvitt disse artene på andre måter, forklarer Vikheim. – Vi tror alle i bunn og grunn er enige i at sprøyting med helikopter er noe som bør unngås.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**