Bybanen til Åsane: Hvor skal skinnene gå?

Åsane Venstre inviterer til åpent møte om trasévalg for Bybanen til Åsane den 17.april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Forslagene er lagt frem og nå er det opp til politikerne å bestemme hvilken vei Bybanen skal ta på sin ferd fra sentrum til Åsane. Vi vil ha innspill fra alle medlemmer og inviterer derfor til et åpent medlemsmøte i Åsane Kulturhus 17. april kl 19.

I hovedsak er det lagt frem tre alternativ:

Julie Andersland bor i Fana og har hatt bybane lenge. Nå vil hun at også andre skal ta del i gleden.

Foto: Mathias Fischer

•Alternativ 1: God betjening av eksisterende byområder og nye utviklingsområder. Bybanen skal ha god tilgjengelighet og synlighet i bybildet. I dette alternativet vektlegges sentrale holdeplasser og byutvikling. 15-16 nye stopp, alle ute i dagen.

•Alternativ 2: Rask bane med liten konflikt med annen trafikk, og samtidig betjening av sentrale målpunkt. 12-13 nye stopp, hvorav 4 bygges under bakken som T-baneholdeplasser.

•Alternativ 3: Bybane i daglinje i Åsanevegen til Eidsvåg med samtidig bygging av sykkelveg og lokalveg. I dette alternativet vektlegges sentrale holdeplasser, sykkel og miljøforhold langs Åsanevegen. Opprettholder god kapasitet på vegnettet ved at Fløyfjellstunnelen forlenges til Eidsvåg. Kobles i analysene til Alt 1 i Sentrum og Åsane. 15-16 nye stopp, alle ute i dagen.

Les mer om alternativene på Bergen Kommune sine nettsider.

Sted: Arna og Åsane kulturhus, rommet Klubben.
Dato: 17. april
Klokkeslett: 19.00