Aps olje-ja i nord: Et mørkerødt Arbeiderparti

Venstres leder Trine Skei Grande er svært skuffet over at et stort flertall på Arbeiderpartiets landsmøte i dag vedtok å sette i gang en konsekvensutredning med det formål å åpne opp for petroleumsaktivitet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Caroline Roka

– Dette forsterker hovedinntrykket at Arbeiderpartiets landsmøte overhode ikke er opptatt av klima- og miljøspørsmål. Alle andre hensyn er viktigere. Det er svært trist og det viser at Jens Stoltenbergs såkalte klimatale på Arbeiderpartiets landsmøte for seks år siden ikke var noe annet enn nettopp det — en festtale, sier Skei Grande.

– Det er dessverre ikke et snev av grønnfarge igjen i Arbeiderpartiet. Årets landsmøte bekrefter Arbeiderpartiet som et mørkerødt parti hvor den klassiske kraftsosialismen har et klart flertall, sier Grande.

Skei Grande er spesielt skuffet over at Arbeiderpartiets landsmøte setter til side alle relevante fagmiljøers konklusjon om at oljeaktivitet i de sårbare områdene rundt Lofoten, Vesterålen og Senja er risikofullt og ikke anbefales. Det at Arbeiderpartiet nå åpner for at oljeboring skal skje i et av verdens viktigste gyteområder for fisk og et av verdens flotteste og mest sårbare naturområder, er både veldig kortsiktig og veldig umoderne, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**