Myter og fakta om kommuneøkonomien i Hobøl

Hobøl Venstre og samarbeidspartnerne Sp og Ap avliver i et felles innlegg en del myter om økonomien i Hobøl.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Den siste tida har det vært flere presseoppslag og innlegg om kommuneøkonomien i Hobøl. Det siste er positivt på en måte — det viser at folk bryr seg. Dessverre er flere av innleggene preget av at faktagrunnlaget er mangelfullt. Gjennom dette innlegget ønsker vi å gi noen faktaopplysninger.

Myte 1: Hobøl kommune går med underskudd på drifta. Fakta: Det siste året var det overskudd på drifta i Hobøl kommune, og de to siste årene er det foretatt vesentlig nedbetaling av gjeld fra tidligere års driftsunderskudd. Her innrømmer vi at nedbetalinga ikke har vært så stor som vi hadde planlagt, noe som bringer oss til …

Myte 2: Hobøl kommune har stadig dårligere styring på økonomien. Fakta: Økonomistyringen i
kommunen er enda ikke så bra som det vi ønsker den skal være. Derfor prøver vi å være «føre var» ved at vi også legger driftsregnskapet for årets første fire måneder til grunn når vi ser på hvordan vi skal klare å holde oss innenfor de budsjettene som er vedtatt. Driftsregnskapet for første tertial i år var dårligere enn budsjettert, og vi gjør det vi kan for å drive i samsvar med budsjettene samtidig som vi prøver å oppfylle de forpliktelsene kommunen har til å levere tjenester til innbyggerne.

Myte 3: Alt er ille i Hobøl, og politikerne «rir egne kjepphester». Fakta: Når flertallet i kommunestyret (Ap, Sp og V) ikke er villig til å legge ned skoler eller flytte elever for å spare penger, så skyldes det at vi også har et ansvar for innbyggerne. Det vil være en urimelig merbelastning for de foreldrene som har barn i SFO på en av de tre barneskolene å måtte kjøre til et av de andre tettstedene for at kommunen skal spare noen kroner. Det blir som å be noen få ta regninga som er et felles ansvar, og det er vi ikke med på.

Myte 4: Lånegjelda pr. innbygger i Hobøl er høg sammenligna med andre kommuner. Fakta: Hobøl er blant de kommunene som har minst lånegjeld pr. innbygger i Indre Østfold. De kortsiktige utfordringene for Hobøl ligger i å skaffe balanse på drifta og nedbetale akkumulert driftsgjeld. Med relativt liten lånegjeld pr. innbygger er Hobøl godt rusta til å tenke langsiktig og investere for framtida.

Myte 5: Det er meningsløst og umoralsk å starte prosjektering av idrettshall i dagens situasjon. Fakta: Det er uklokt å ikke tenke langsiktig, selv når utfordringene på kort sikt ser ut til å dominere. Hensikten med de innstrammingene vi nå foretar er å få kommunen ut av Robek-registeret slik at vi kan foreta langsiktige investeringer til beste for innbyggerne i kommunen. Idrettshall er en del av en slik langsiktig strategi — det er godt dokumentert at fysisk fostring er viktig for ungdommens utvikling og prestasjoner på skolen, og for trivselen generelt. Hall er ei investering for bl.a. å redusere andelen ungdommer fra Hobøl som dropper ut av videregående skole. Grunnlaget for videre skolegang legges i barne- og ungdomsskolen. Statistikken viser at ungdommer som ikke fullfører videregående skole er overrepresentert blant de som har sosiale problemer. Dette er verst for de det gjelder, men det betyr også framtidige større utgifter til helse og sosial.

Myte 6: Det er lett å ordne opp i kommuneøkonomien i Hobøl. Fakta: Det er ikke lett — hadde det vært det så hadde problemet vært løst allerede under Håvard Jensens (FrP) tid som ordfører i Hobøl. Under det forrige kommunestyret ble bl.a. eiendomsskatten tatt i bruk til drift. I ettertid ser vi at det ikke var nok. Å rette opp kommuneøkonomien i Hobøl krever sterkere økonomistyring. Det er vi i ferd med å få på plass. Samtidig må vi huske på at kommunen er til for innbyggerne, ikke omvendt. Det er derfor at det ikke bare er å stramme inn — innstramminger vil alltid ramme noen, og vi legger vekt på at disse innstrammingene ikke skal slå urimelig ut for enkeltmennesker eller grupper.

Vi er fullstendig klare over at de innstrammingene som vi er nødt til å gjennomføre vil merkes. Derfor er det også viktig at det engasjementet om kommuneøkonomien vi har sett den siste tida ikke dør hen. Vi vet ikke alt, og vi ønsker gode forslag til løsninger for at vegen ut av Robek skal bli minst mulig smertefull.

Håvard Wennevold Osflaten (ordfører i Hobøl), Signe Øye (gruppeleder Ap), Georg Ståle Brødholt (gruppeleder Sp) og Børt-Erik Vikheim (gruppeleder V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**