Østre Toten Venstre vil ha nytt helse- og omsorgssenter ved Labo

Østre Toten Venstre har for perioden 2011-2015 programfestet å arbeide for et nytt helse og omsorgssenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I Østre Toten kommune er to alternativer som er aktuelle i forhold til plassering av et nytt helse og omsorgssenter: Vallejordet og Labo. Administrasjonen har argumentert for plassering av et nytt helse og omsorgssenter på Vallejordet med begrunnelse i tilgjengelighet i forhold til offentlig transport, nærhet til offentlige funksjoner/kontorer og nærhet til sentrum. Venstre mener at dette er argumenter som ikke bør vektlegges i debatten om plassering, det er korte avstander vi snakker om. Det er viktigere å vektlegge utearealer, utsikt og roligere omgivelser for de som faktisk skal bo på senteret. Dette er forhold som Venstre mener best blir ivaretatt ved en plassering på Labo. Venstre var det eneste partiet i den politiske arbeidsgruppen som har vært nedsatt som både ønsket et nybygg og lokalisering ved Labo.

Venstre kommer til å stemme for å gå videre med forprosjektering i kommunestyret 20. juni. Parallelt med en slik forprosjektering har Venstre lenge understreket viktigheten av å se på struktur knyttet til de resterende omsorgstjenestene i kommunen. Bakgrunnen for dette er å se på en riktig fordeling og dimensjonering av tjenestene som skal gis til de som skal bo der, samt å se på muligheter for å kunne effektivisere driften. Venstre vil poengtere at strukturelle endringer er nødvendig for å kunne gi et godt tilbud til innbyggerne og for å imøtekomme økonomiske utfordringer med en allerede stram kommune økonomi. Dette mener Venstre er forutsetninger for å kunne bygge og drifte et nytt helse og omsorgssenter.

Venstre la derfor frem følgende forslag til vedtak i formannskapet 12.06.13:

Administrasjonen gis i oppdrag å arbeide videre med en helhetlig struktur knyttet til dimensjonering av de ulike trinnene i tjenestetilbudet (omsorgstrappa), herunder:
– organisering av tjenestetilbudet til ambulerende hjemmetjenester. Lokalisering, spesialisering innenfor enkelte fagfelt eksempelvis demensomsorgen og psykiatri.
– organisering og tjenestetilbud ved Bo- og servicesentrene. Antall sentre og fordeling av funksjoner som kompetansesenter for demens. Det er også viktig å kartlegge fremtidige investeringsbehov ved eksisterende bygg.
– organisering og tjenestetilbud ved nytt helse og omsorgssenter. Fordeling mellom langtids – og korttidsplasser. Vurdering av tilrettelegging for interkommunale funksjoner.

Arbeidet skal organiseres som et trepartssamarbeid. Målet er å vurdere og anbefale en faglig og ressursmessig riktig dimensjonering og struktur for tjenesten, og finne inndekning innenfor eksisterende rammer for å håndtere økte driftskostnader som følge av økt antall sykehjemsplasser.

Valg i forhold til plassering av et nytt senter vil avhenge av at det kjøres en god prosess fremover hvor faglige og økonomiske utfordringer belyses i tilstrekkelig grad. Venstre ser klart at en stor utfordring vil være å gi et godt og riktig tilbud til personer med demens. Kompetanse knyttet til dette område må derfor kunne ivaretas på alle nivåer i omsorgstjenesten. Mesteparten av tjenestetilbudet til personer med en demenssykdom bør fortrinnsvis lokaliseres utenfor et helse og omsorgssenter, da på et tilhørende kompetansesenter. Venstre har ved en rekke anledninger presisert at de ønsker en slik funksjon lagt til Fjellvoll bo- og servicesenter.

Venstre vil derfor stemme for et prinsippvedtak om nybygg slik foreslått av Rådmannen i Østre Toten og mener at dette da bør lokaliseres ved tomten for dagens Labo bo- og servicesenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**