Velferdssamfunnet må videreutvikles og sette enkeltmennesket i fokus

Offentlig sektor må være så robust at velferdssamfunnet løser utfordringene innen helse, omsorg, rus, psykiatri og barnevern. Midlene må brukes stadig smartere, ellers vil offentlig velferd forvitre under press av stadig økende behov og utgifter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Tannlege, helse

Telemark Venstre mener en kan se en utvikling der systemet blir viktigere enn enkeltindividet. Denne utviklingen vil Venstre alltid kjempe imot. Et velfungerende lokaldemokrati er forutsetning for gode og likeverdige helsetjenester. Venstre vil gi mer makt og ansvar til kommunene.

Venstre vil:
sikre at veksten i helsesektoren — økonomisk og personellmessige – skjer i kommunene
sikre en fullfinansiering av Samhandlingsreformen. I dag underfinansierer staten Telemarks kommunene betydelig
at alle som trenger det får tilpassede pleie- og omsorgstjenester
sikre Telemarks befolkning fullverdig akuttmedisinsk tilbud, deriblant etablering av base for ambulansehelikopter i Telemark
fullføre psykisk helsereformen og etablere en rusreform etter samme lest som psykiatrireformen. Veksten innen rus og psykiatri skal være større enn i somatikken
sikre tannhelsen gjennom å gi gratis tannlegebehandling til utsatte og inntektssvake grupper
ha 1000 nye helsesøstre i Norge
ha et pragmatisk forhold til om private, frivillige organisasjoner eller det offentlig skal utføre helse eller omsorgstjenester. Det er de som kan gi de kvalitativt, mest effektive tjenesten til borgerne som skal gjøre det. Imidlertid skal det offentlige sikre at alle borgerne får de tjenestene de har krav på
ha en aktiv "singel"-politikk og et mer rettferdig system for aleneboere. Venstre vil endre avgiftssystemet fra utgangspunkt i en husstand til et avgiftssystem basert på faktisk forbruk

Torgeir Fossli

1.kandidat Telemark Venstre