Sats på digitale verktøy i skolen!

– Lær kidsa koding viser at barn er både kunnskapsrike og interesserte i programmering og annen databruk. Dessverre fanges ikke dette opp av skolen, sier Mathias Fischer til Bergens Tidende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mathias Fischer

Foto: Jin Sigve Mæland

I dag skriver Bergens Tidende om “Lær kidsa koding”, som er en nystartet organisasjon som jobber for å innføre programmering som fag i skolen, og underviser barn i programmering. De avholder sommerkurs denne uken, og stortingskandidat for Venstre, Mathias Fischer, var innom og lærte mer om hva de driver med.

- Det er utrolig kjekt å se hva de har fått til her. At her er så mange barn, sier litt om hva de går glipp av i skoleverket, sier Fischer til Bergens Tidende.

I dag skal alle barn lære seg digitale ferdigheter i grunn­skolen. Fischer mener at begrep­et er definert for snevert i dagens læreverk.

- En datamaskin er mye mer enn det den brukes til i skoleverket i dag. Behovet for denne typen kompetanse vil bare øke, og det styrker mulighetene til barna om de lærer seg tidlig å programmere og bruke verktøyene riktig, sier han.

Fischer mener at nøkkelen ligger i å øke kompetansen til lærere via etterutdanning.

- Dette er også et godt eksempel på hva man kan bruke de nye valgfagene i ungdoms­skolen til.

Les hele saken i BT fredag 16. august.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**