Hva slags kollektivtilbud skal Valdres ha?

Valdres har ikke jernbane og veistandarden er så dårlig at bussene ikke engang kan servere kaffe. Godt kollektivtilbud er viktig for regional utvikling. Hvordan kan busstilbudet bli bedre?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Med en økende spesialisering og sentralisering må vi kunne ta oss raskt til felles møteplasser og institusjoner. Både Norge og Valdres blir mer og mer avhengig av å kunne ha en rask og effektiv infrastruktur som gjør avstanden kortere og fordelene større ved å velge å bosette seg utenfor sentrum. Flere velger kollektiv transport dersom tilbudet er godt. Et godt utbygd kollektivtilbud til og fra Valdres vil med andre ord være en forutsetning for å beholde attraktiviteten vår.

I Valdres er vi vant med at så å si «alle» har bil. Bor du i Oslo, har du ikke nødvendigvis samme behovet og flere har ikke eller vil ikke ha bil. Flere av oss som har bil, ønsker også å velge et kollektivt tilbud dersom tilbudet er godt nok. I tillegg er turisttrafikken et viktig fundament for rutetilbudet i Valdres. Her skiller vi oss fra mange andre områder.

Hvordan er kollektivtilbudet i Valdres og hvordan burde det være? Lokalt har vi gode skoleruter og et godt taxitilbud. De med behov for å hentes hjemme, får tilbud om TT-kort. Vi mener likevel det burde være flere tilførselsruter fra hele Valdres som Rulle i Nord Aurdal. Et mer fungerende TT-system er viktig for mange eldre og uføre.

Timeekspressene går til byer og tettsteder rundt Oslo, men ikke til Fagernes. I dag har vi ekspressbuss mellom Valdres og Oslo flere ganger daglig. Ut fra behovet bør flere kveldsruter fra Oslo være aktuelt og fra Fagernes flere morgenruter. På sikt bør det jobbes for å få ekspressruter hver time tur og retur til Oslo/Gardermoen, annen hver time via Begnadalen og annen hver time via Dokka. For å gjøre regionen vår mer tilgjengelig må Timeekspressen gå videre via Sogn til Bergen.

Valdres har flyplass med to avganger til Gardermoen daglig. Med økt fleksibilitet i det øvrige kollektivtilbudet til og fra Gardermoen, vil det sannsynligvis komme flere reisende med rutefly over Leirin. Noe av grunnen til at mange tar bil til Gardermoen er usikkerhet knyttet til ugunstige flytider eller forsinkelser i retur. Da vil ikke dagens flyrute passe og det vil være viktig å ha andre fungerende returmuligheter.

I dag kontrollerer Nettbuss 90 % av langrutene i Norge. I utviklingen av nye tilbud er det avgjørende å ha private busselskap som er villige til å konkurrere om de reisende. Vi støtte opp under lokale busselskap med lokalt eierskap som både sikrer Valdres lokale arbeidsplasser og har en lokalkunnskap og kjennskap som løfter kvaliteten på tilbudet.

Når fylkeskommunene vil utvikle nye langruter må det derfor skje i nær dialog med de lokale busselskapene slik at vi sikrer et godt kollektivtransporttilbud totalt sett og unngår pulveriserte ansvarsforhold. Dersom vi sitter igjen med Nettbuss som eneste tilbyder vil tilbudet totalt sett bli langt dårligere for regionen. Venstre ønsker konkurranse på rutetilbudene i regionen vår og et bedre kollektivtilbud for Valdres.

Ingjerd Thon Hagaseth og Eivind Brenna, stortingskandidater, Valdres Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**