60% av målingene gir Trine Noodt plass på Stortinget

I de tre siste meningsmålingene fra de 5 nasjonale byråene (Ipsos, Infact, Respons, Norstat, TNS Gallup) , totalt 15 målinger, er Venstres Trine Noodt inne i 60% av målingene på utjevningsmandat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Parti som får færre distriktsmandat enn det som rimelig er etter nasjonal oppslutning, får tildelt utjamningsmandat for å sikre mest mulig rettferdig representasjon.

Stian Celius, valgkampsjef i Finnmark, og Trine Noodt, 1. kandidat for Finnmark Venstre

Foto: Finnmark Venstre

-Dette viser at Venstre har gode sjanser på å få stortingsplass fra Finnmark, sier valgkampsjef for Venstre Stian Celius.

Når en tildeler utjevningsmandatet i Finnmark ser en både på nasjonal oppslutning og oppslutning i Finnmark fylke. At Venstre får så ofte utjevningsmandat på målingene i Finnmark, skyldes en økende oppslutning rundt Venstre i Finnmark.

Fordelingen av utjevningsmandatet blir også påvirket av hvordan andre parti gjør det rundt om i landet, men en ting er sikkert jo bedre Venstre gjør det i Finnmark, jo større er sjansene for en plass på Stortinget.

-Alle målingene viser at utjevningsmandatet står mellom Venstre og SV i Finnmark. De samme målingene vioser at det blir regjeringsskifte etter valget, og at de borgelige overtar regjeringsmakten. Det blir derfor viktig å gi sin stemme til Venstre for å sikre flest mulig borgelige stortingsrepresentanter fra Finnmark. Dette handler om å få innflytelse i en fremtidig regjering — og en bedre politisk retning for Finnmark i viktige saker for fylket, sier Trine Noodt, Venstres 1.kandidat i Finnmark.

-Dersom jeg skulle være så heldig å komme inn på Stortinget for Finnmark, lover jeg å stå på knallhardt for Finnmark sine interesser og et varmere og mer liberalt Norge, sier Noodt.
De siste ukene har målingene for Venstre gått stadig oppover, også i Nord Norge. Foreløpig toppnotering er 7,3 % 27 i VG 27 august.

-Et valg i tråd med meningsmålingene nå ville gitt Stortinget et solid borgelig flertall, med et sterkt Venstre. Og landet ville trolig få en blågrønn regjering. Det er viktig å sikre en ambisiøs miljøpolitikk, en skolepolitikk der vi satser på kunnskap, mer rettferdig fordeling av velferdsgodene og en næringspolitkk for bærekraftig vekst og nye arbeidsplasser, sier Noodt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**