Stoltenberg, et demokratisk problem?

Stoltenberg snur hele problemstillingen på hode når han sier det er et demokratisk problem, at de borgerlige partiene ikke kan legge frem en ferdig politisk pakke før valget. Dette påpeker Joachim Bræk Poppe-Holmdahl i et innlegg i Tønsbergs Blad 7. september 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Faksimile av avisinnlegg i Tønsbergs Blad

Foto: Joachim Bræk Poppe-Holmdahl

I Norge har vi et flerpartisystem. Poenget med dette er at innbyggerne i valg skal ha mulighet til å bestemme hvilken politikk som skal føres. Dette gjøres ved at vi stemmer på det partiet vi er mest enig med. Eller for noen, dem de er minst uenig med.

Når da Stoltenberg sier at det er et demokratisk problem, at de borgerlige partiene ikke kan legge frem en ferdig politisk pakke før valget, snur han hele problemstillingen på hode. Det er nettopp gjennom at vi ikke har bestemt alt på forhånd, at vi tar velgerene på alvor.

I Norge stemmer vi ikke på regjeringsalternativ, men på politikk. Det er valgresultatet som avgjør politikkens retning de neste fire årene, styrkeforholdet mellom partiene er avgjørende. Dersom sakene hadde vært ferdig forhandlet innad i blokkene før valget, hadde poenget med å ha flere enn to parti å velge mellom vært borte.
Arbeiderpartiet ser ut til å ha glemt at demokratiet til syvende og sist styres av velgerne, ikke politikerne i lukkede rom. Når det samme flertallet styrer i for mange år, flyttes både debatten og avgjørelsene ut av Stortinget og inn bak lukkede dører i regjeringskontorene.

Venstres Poppe-Holmdahl mener Stoltenberg snur problemstillingen på hodet.

Foto: Joachim Poppe-Holmdahl

Venstre ønsker å ta debatten og avgjørelsene tilbake til Stortinget. Vi vil ha åpne dører. Vi ser det som en demokratisk styrke at alternativene på borgerlig side er mange. Det gir velgerne en reell mulighet til å bestemme hvilken politikk som skal føres de neste fire år.

Venstre har rundt om i landet, og opp gjennom årene vist at vi kan samarbeide med de fleste og i alle retninger i det politiske landskapet. Vi er mer opptatt av resultatet av samarbeidet. Den sittende regjering har derimot de siste årene, nærmest konsekvent stemt imot alt de ikke selv har foreslått. Dette selv om de egentlig er for det som blir foreslått. Konsekvensen av dette er at de selv utelukker seg selv fra videre samarbeid.

Vil du ha politikere som er villig til å lytte til velgerene, og samarbeide for å finne gode løsninger? Da bør du stemme Venstre. Vi setter folk først, og vet hva samarbeid betyr.

Godt valg

Dette innlegget sto å lese i Tønsbergs Blad 07. september 2013
.

Klimadebatt på NRK Aktuelt (Jens Stoltenberg, Ole Torp og Trine Skei Grande)

Foto: NRK

Jens Stoltenberg burde vite hva en demokratisk prosess betyr. Enten snakker han mot bedre vitende, eller så har han glemt det etter for lang tid i regjeringskontorene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**