Statsbudsjettet: Forventer sterkere satsing på kunnskap, miljø og fattigdom

– Hovedutfordringen blir å få på plass sterkere satsing på utdanning og forskning, tydeligere miljøsatsing og flere virkemidler for å bekjempe fattigdom blant barn, sier Venstres nestleder og finanspolitiker, Terje Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Vi gikk til valg på å gjennomføre et lærerløft i skolen, fordi den viktigste innsatsfaktoren for å få til en god skole er å sørge for flere gode og kunnskapsrike lærere. Dette ser vi lite til i budsjettforslaget. Vi vil arbeide for et lærerløft med blant annet bedre etter- og videreutdanning for lærere, sier Breivik.

- Forslaget om 11-måneders studiefinansiering er bra, men dette har altså regjeringen hatt åtte år på seg til å gjennomføre. Det har de ikke prioritert, men velger å sende regningen for dette til den nye regjeringen, påpeker Breivik.

– Forslaget om 11-måneders studiefinansiering er bra, men dette har altså regjeringen hatt åtte år på seg til å gjennomføre. Det har de ikke prioritert, men velger å sende regningen for dette til den nye regjeringen, påpeker Breivik.
Foto: Venstre

Miljø og skatt
For første gang ser vi konturene av et forsiktig grønt skatteskifte med økt CO2- og el-avgift. Det er imidlertid utelukkende næringslivet som får skattelette. For vanlige folks lønnsinntekt innebærer forslaget til statsbudsjett en skatteskjerpelse på 650 mill. kroner.

Les også: Ny regjering: Må satse på klima og kunnskap

– Vi ser for oss å forsterke de grønne skattegrepene, slik at det blir mer lønnsomt for folk å ta grønne valg. Budsjettforslaget er for øvrig bra på jernbane og kollektivtransport, men i sum er ikke dette nok for at de norske klimautslippene skal gå ned i 2014, sier Terje Breivik.

Venstre mener dette er et bra budsjett for jernbanen i Norge, selv om det fortsatt mangler enkeltprosjekter i budsjettforslaget.

– Økningen i belønningsordninger for kollektivtrafikk i de store byene er i tråd med klimaforliket, men det er fortsatt et stort behov for ytterligere økninger for å nå målet om at trafikkveksten i og rundt de store byene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Men dette danner et godt utgangspunkt, sier understreker Breivik.

Fattigdom blant barn
Satsingen på «å avskaffe fattigdommen» er som i tidligere år fraværende i de rødgrønnes budsjetter.

– Enkelte mindre tiltak som flere stillinger i barnevernet er selvfølgelig positive, men samlet sett er det lite som tyder på at det blir færre fattige barn med den avgående regjeringens opplegg for 2014. Dette er nok et budsjett for de som er innenfor og ikke et budsjett for dem som er utenfor.

Les også: – Historisk avtale i Stortinget

Verdiskaping
Når det gjelder tiltak for næringslivet og norsk verdiskaping er det ifølge Venstre lite nytt.

– Blant annet er satsingen på næringsrettet forskning nærmest fraværende. Venstre ønsker en kraftig forbedring av rammevilkårene for norsk næringsliv generelt og småbedrifter spesielt. Vi etterlyser bl.a. tiltak for å bidrar til at risikovillig kapital stilles til rådgighet for bedrifter i oppstartsfasen, sier Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**