Venstre-ordførere godtar ikke rødgrønt kutt til de svakeste

Venstres ordførere og varaordførarer beklager sterkt den rødgrønne regjeringens foreslåtte kutt på 214 millioner kroner til kommune-Norges tjenester til personer med særlig store hjelpebehov, såkalte “ressurskrevende tjenester”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

– Dette er en lite hyggelig avskjedshilsen fra de rødgrønne til de i samfunnet som trenger det mest, sier leder av Venstres ordførernettverk, Alfred Bjørlo, på vegne av 48 Venstre-ordførere og -varaordførere fra hele Norge.

– Vi oppfordrer Venstres stortingsgruppe om å ta en kamp for de ressurskrevende brukerne når de skal forhandle med Høyre og Frp om neste års statsbudsjett. I stedet for kutt ønsker Venstres ordførere og varaordførere tvert imot økt innsats fra staten til å dekke utgifter til disse brukerne. Særlig gjelder det unge brukere innen rus og psykiatri, sier Alfred Bjørlo, som til daglig er Venstre-ordfører i Eid kommune i Sogn og Fjordane.

Regjeringen Stoltenberg foreslo i Statsbudsjettet å redusere innslagspunktet fra 80 til 77,5 prosent for statens dekning av tjenester til personer med store hjelpebehov som mottar omfattende helse- og omsorgstjenester fra kommunene. I tillegg heves innslagspunktet fra 975 000 til 1 010 000 kr. Det utgjør i praksis et kutt på ca 214 millioner kroner. Dette må kommunene selv dekke inn, enten ved å redusere tjenesteomfanget eller ved å kutte tjenester på andre områder.

Alfred Bjørlo nr2

Foto: Steinar Engeland

Venstres ordførere og varaordførere mener det er særlig alvorlig at kuttet skjer i en periode hvor tallet på ressurskrevende brukere vokser sterkt. Bare i 2013 er det en vekst på 550 brukere. Det er nå hele 6700 mottakere av slike tjenester.

Som et strakstiltak må kuttet fra 80 til 77,5 % reverseres. På sikt ønsker Venstres ordførere og varaordførere en gjennomgang av det helthetlige tilbudet til brukere med så store behov.

– Det er svært aktuelt å se på dette i den forestående demokratireformen hvor større kommuner og nye regioner skal formes, sier Bjørlo. Han viser også til at staten kutter kompensasjonen når brukerne fyller 67 år, men at behovet for tjenester slett ikke stopper med økende alder — snarere tvert imot.

Kontaktinformasjon: Alfred Bjørlo, leder av Venstres ordførernettverk, mobiltlf 480 82 652.

Om Venstres ordførernettverk
Venstres ordførernettverk var samlet i Oslo søndag 20. oktober. Venstre har 10 ordførere og 38 varaordførere fordelt på alle landets fylker utenom Oslo. De 48 Venstre-politikerne fra hele landet går nå sammen i et nettverk som vil jobbe tett opp mot Venstres nye stortingsgruppe.

– Venstre har etter stortingsvalget fått en nøkkelrolle i norsk politikk. For Venstres 48 ordførere og varaordførere gir dette store muligheter til å fremme viktige Venstre-ærend i lokalpolitikken på den nasjonale arenaen. Gjennom opprettelsen av Venstres ordførernettverk sikrer vi gode lytteposter og ballspillere over hele landet for vår nye stortingsgruppe, sier konstituert leder av nettverket Alfred Bjørlo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**