Per Dybig får Stavanger Kommunes Kulturpris

Per Dybvig ble fredag 16 mai overrakt Stavanger Kommunes Kulturpris under en høytidelig seremoni i formannskapssalen i Stavanger Rådhus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Per Dybvig, Kulturpris Stavanger

Foto: Magne Bartlett

Per A. Thorbjørnsen, landsmøte 2012

Foto: Kenneth Gjesdal

Dybig fikk prisen for sitt mangeårige arbeid som en internasjonalt anerkjent som har bidratt til å sette Stavanger på kartet som kunst og kulturby. Ordføreren fortalte at hun selv er stor fan av Dybvig og har flyttet et av bildene hans som tidligere hang i gangen inn på hennes eget. Per Dybvig er kanskje best kjent blant folk flest for sine illustrasjoner i forskjellige typer bøker, og har blant annet illustrert for Jo Nesbø i hans barnebøker.

Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørsen har vært stor fan av Per Dybig siden han jobbet med ham i forbindelse med flere bokprosjekt i regi av Hertervig Forlag. “Streken hans er helt genial, nesten på grensen til det barnslige. Han trenger bare å tegne noen små figurer og streker på et stort lerret og bildet blir likevel komplett” sier Thorbjørnsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**