Enstemmighet i Nordsjødykkersaken

Samtlige partier på Stortinget har i dag fremforhandlet en avtale som innebærer at nordsjødykkerne får utbetalt en ekstra kompensasjon på 2,2 mill. kroner. – Jeg er veldig fornøyd med at vi har klart å komme fram til en felles enighet her på Stortinget, sier Venstres Sveinung Rotevatn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

- Vi setter med dette punktum for en særs vanskelig og alvorlig sak i norsk historie. Nordsjødykkernes innsats har vært av avgjørende betydning for norsk verdiskaping, sier Rotevatn.

– Vi setter med dette punktum for en særs vanskelig og alvorlig sak i norsk historie. Nordsjødykkernes innsats har vært av avgjørende betydning for norsk verdiskaping, sier Rotevatn.
Foto: Silje England

Det nøyaktige beløpet er 2.209.250 kr, og utgjør 25G. Enigheten ble presentert i Stortingets vandrehall torsdag.

– Vi setter med dette punktum for en særs vanskelig og alvorlig sak i norsk historie. Nordsjødykkernes innsats har vært av avgjørende betydning for norsk verdiskaping. De har betalt en høy pris for det norske oljeeventyret, understreker Rotevatn.

Les også Dagbladet: Mer til Nordsjø-dykkerne.

Stortinget vil også komme med en beklagelse til dykkerne, deres pårørende og øvrige berørte for hendelsene i perioden 1965-1990 og for prosessen for en endelig avslutning frem til i dag. Dette vil fremkomme i innstillingen fra arbeids- og sosialkomiteen etter fullført behandling i komiteen tirsdag 10. juni.

Dette betyr at Stortinget under behandlingen mandag 16. juni vil kunne gi en verdig avslutning på Nordsjødykkersaken når saken kommer til endelig behandling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**