Må bygge egen identitet: Vil framsnakke Sandnes

Fungerende leder i Sandnes Venstre Kjell Haavard Thrane Høie vil ikke ta stilling til framtidig kommunesammenslåing før det har vært en debatt preget av likeverdighet og mer saklige argument.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Skrevet av Trond Eirik Olsen, Sandnesposten (12.6.14)

— La oss framsnakke vår egen kommune, la oss sammen skape en Sandnes-identitet, la oss si hva kommunen vår faktisk er fremfor å si hva vi ikke er, og sist men ikke minst la oss få Sandnes til å bli et sted der barn og unge ønsker å bli værende! sier Thrane Høie.

Blir oppgitt
Den lokale Venstre-lederen blir oppgitt når han opplever den pågående kommunedebatten der mye dreier seg om ordkrig mellom Stavanger og Sandnes.

— Svært mye går utelukkende på følelser. Stavanger er nesten blitt et banneord for Sandnes i denne debatten. Det blir vel litt mye “storbror vil ta oss”-oppfattelse. Jeg aksepterer selvsagt at folk er patrioter, men det er ikke alltid så lett å se med tanke på hva de er patrioter. Å argumentere med at Sandnes er alt det som Stavanger ikke er, blir for lett. Det er en enkel definisjon uten større substans, sier han og forsetter:

— Vi må vite hva vi har og hvem vi er. I dag er det vanskelig å få øye på Sandnes-identiteten. Den er nok der i bruddstykker, men jeg savner en skikkelig definisjon. Sandnes må bygge sin egen identitet før vi går inn i en diskusjon.

— Tenk om vi i en debatt med Stavanger kunne lagt fram hva vi kan tilby og fått det samme motsatt vei. Vi kunne kurtisert hverandre istedenfor å ligge i skyttergropen. Det ville gitt en helt annen og saklig debatt styrt av både følelser og oppveiing av praktiske fordeler og ulemper, sier han.

Mange muligheter
Selv har Thrane Høie mange tanker rundt hva som kan være med på å bygge Sandnes-identitet. Han trekker fram byens plassering ved en vakker fjord med berg og flotte turmuligheter på den ene siden og et kupert terreng med tett bebyggelse på den andre. Ved enden av Gandsfjorden ligger det som er byens største mulighet; den indre havna.

— Vågen kan gjøres enda triveligere! Hva om vi får området til å lukte som seg hør og bør for et slikt område? Av krydder, mat, folk, trær, blomster, hav, frihet og ellers alt det man måtte anse som gode lukter i en kul og moderne by. Hva er vel finere enn en by der sentrumsboerne er stolte av landbrukskommunen Sandnes og der bøndene er stolte av sentrumsområdet? sier han.

Venstre-lederen trekker også fram Langgata som en plass full av muligheter. Her ser han for seg et trivelig sentrum som folk i alle aldre får lyst til å oppholde seg i. Spennende nisjebutikker, cafeér som tar opp konkurransen med Coffeeberry, interessante spisesteder og ei fysisk opprustning av gata er noe av det som skal gjøre gata mer attraktiv.

— Samtidig bør Ruten være indrefileten i sentrum. Byens grønne lunge. Her kan man lage en park som er spesielt tilrettelagt for unge med skateanlegg og andre ting de måtte ønske seg. Jeg er også for å knytte Sandvedparken sammen med sentrum. Gjerne fra Sandnes Brygge frem til parkens inngang på Brueland, sier han.

Lokaldemokrati
Thrane Høie mener også det er viktig å ivareta de delene av kommunen som er lengst borte fra det geografiske sentrum i en fremtidig debatt om kommunegrenser.

— For meg er det at lokaldemokratiet blir ivaretatt et av de viktigste argumentene når jeg nå skal ta stilling i denne saken. I dag er det signaler fra bydeler i Sandnes om at de ikke blir hørt. Det bør vi gjøre noe med. Bydelsutvalgene bør få mer makt, sier han og forsetter.

— Det er viktig å skape trivelige bydelssentre med naturlige samlingsplasser der beboerne kan møtes.

— Du frykter ikke at utviklingen i Sandnes skal bli mindre ved en eventuell sammenslåing med Stavanger?

— Nei, dersom vi kan vise til det unike og flotte vi har bør ikke dette bli noe problem. Sandnes har mye og det bør vi også trekke fram i lyset, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**