Regjeringen følger opp Venstre-forslag om småskala alkoholprodusenter

Venstre har gjentatte ganger de siste 8 årene foreslått å liberalisere regelverket for småskala alkoholprodusenter for å stimulere til mer nyskaping og næringsutvikling i distriktene. Nå er det flertall for en liberalisering av regelverket knyttet til direktesalg og omtale på egne nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Les også: Vil gi alkoholprodusenter rett til egenomtale

Både i 2006 og i 2010 foreslo Venstre å tillate salg av lokalprodusert alkohol direkte fra produsent og å tillate omtale av alkoholholdige produkter på produsentenes nettsider.

Fornøyd med flertall for Venstre-forslag.

Foto: Bård Ek

Regjeringspartiene sørger for flertall
Igår ble det klart at Regjeringen vil endre reklameforbudet for alkohol og i tillegg utrede mulighetene for direktesalg av alkohol fra norske småskalaprodusenter.

Det er dermed flertall på Stortinget for å gjennomføre liberalisering av regelverket

Les også: Denne epledrikken får ikke Nils selge fra gården sin

– Dette var tema i Nydalen-forhandlingen og jeg er fornøyd med at regjeringen nå følger opp Venstres forslag som vil gjøre det enklere for norsk småskala øl, cider -og brennevinsprodusenter å få omtalt og omsatt sine produkter. Det er både god næringspolitikk, distriktspolitikk og det er god landbrukspolitikk sier ulvikingen Breivik og viser bl. a til den omgangsrike siderproduksjonen i hans hjemtrakter i Hardanger.

Venstre har tidligere foreslått en liberalisering av regelverket for salg og omtale av alkoholprodukter. Forslaget har blitt blankt avvist av Arbeiderpartiet, SV, Senterpartiet og Krf.

Les også: Hyller landbruksminister Brekks brennevinskamp

Nytt framtidsrettet regelverk
– Dagens regelverk er inkonsekvent, lite gjennomtenkt og lite framtidsrettet. Det er rimelig åpenbart at en produsent som produserer en lovlig vare, også må få lov til å gi en omtale eller vise bilde av denne på produsentens eller bedriftens egen nettside, i tråd med det som gjelder for Vinmonopolet, sier Breivik til NTB.

— Dette er ikke en trussel mot norsk alkoholpolitikk. Dette vil kanskje føre til at nordmenn og utlendinger hadde fått et mer positivt syn på hva de skal bruke alkohol til og opplevelsen som ligger rundt produksjonen, sier Breivik

Les også: Bedre vilkår for lokal produksjon av øl og cider

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**