Ber regjeringen ta i mot flere Syria-flyktninger

Venstre og KrF forventer en kraftig opptrapping av både bistandsmidler og antall kvoteflyktninger i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Les også: Venstres landsstyre krever økt humanitær støtte til syriske flyktninger

9,4 millioner syrere er nå på flukt, viser nye FN-tall. 6,5 millioner mennesker er på flukt inne i Syria, mens 2,9 millioner syrere har flyktet til nabolandene. Situasjonen for de syriske flyktningene blir stadig verre, meldte generalsekretær i Flyktningehjelpen Jan Egeland igår.. Han tar til orde for å trappe opp både bistand og mottak av flyktninger fra Syria.

Iselin Nybø

Foto: Mari Halvorsen

– Vi forventer en kraftig opptrapping av både bistandsmidler og antall kvoteflyktninger regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015. Vi mener det er naturlig å ta imot flere overføringsflyktninger gjennom FN-systemet enn dem vi allerede har forpliktet oss til. Norge har også tidligere tatt imot flere flyktninger når humanitære kriser har oppstått, for eksempel krigen i Kosovo, sier Iselin Nybø til NTB.

– Vi står overfor den største flyktningekatastrofen siden krigen. Det er svært betimelig at Jan Egeland og Flyktningehjelpen kommer med en kraftig påminnelse om hvor stort omfang, og hvor akutt den enorme humanitære katastrofen i Syria er. For KrF er det viktig at Norge tar sin del av ansvaret for menneskene som er på flykt, sier Line Henriette Hjemdal (KrF)

– En opptrapping av nødhjelpen og økning av kvoteflyktninger må ikke finansieres med å kutte på andre formål på bistandsbudsjettet, sier Hjemdal.

Uttak av flyktninger
Retningslinjene for uttak av flyktninger som praktiseres idag ble vedtatt av det rødgrønne flertallet i 2010.

– Ikke minst viser de erfaringene vi har gjort med utvalg av flyktninger fra Syria at disse retningslinjene må endres, sier Nybø

Venstre, KrF, Høyre og FrP på Stortinget ba derfor regjeringen gjennomgå reglene for uttak av flyktninger i lys av erfaringene fra våren 2014.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**