Stortingsflertall sier ja til ubevæpnet hverdagspoliti

Ifølge NTB vil Arbeiderpartiet vil stemme Venstres forslag om ikke å innføre generell bevæpning av politiet. — Et positivt signal fra Ap. Når selv Storbritannia har klart å holde fast ved denne praksisen, er det ingen grunn til å innføre generell bevæpning i Norge, sier stortingsrepresentant Iselin Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Politi

Foto: Venstre

- Norge har lang tradisjon for å ha et sivilt og ubevæpnet politi. En av kvalitetene ved vårt samfunn er den høye tilliten borgerne har til hverandre og myndighetene, sier Nybø.

– Norge har lang tradisjon for å ha et sivilt og ubevæpnet politi. En av kvalitetene ved vårt samfunn er den høye tilliten borgerne har til hverandre og myndighetene, sier Nybø.
Foto: Mari Halvorsen

Det er Arbeiderpartiets justispolitiske talsperson Hadia Tajik som markerer Aps støtte overfor NTB.

– Vi kommer til å stemme for Venstres forslag. Regjeringens forslag mangler politifaglig begrunnelse og vil endre politiets sivile preg, sier hun til NTB.

Les Stortinget.no: Representantforslag om generell bevæpning av politiet.

Foreslo generell bevæpning
Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) sendte i august ut på høring et utkast til ny våpeninstruks for politiet. I forslaget åpner regjeringen for en generell bevæpning av politiet.

— Vi tror konsekvensen blir at politiet mister sitt sivile preg, og at det kan oppstå flere, ikke færre, farlige situasjoner, sa Venstres Iselin Nybø da forslaget ble presentert i november.

I forslaget ber Venstre regjeringen om ikke å åpne for generell bevæpning i politiet. Forslaget vil først bli behandlet av Stortinget til våren, men med Arbeiderpartiets støtte er sannsynligheten stor for at representantforslaget blir vedtatt. De øvrige opposisjonspartiene på Stortinget er også motstandere av generell bevæpning ifølge NTB.

Tilstrekkelig med «framskutt lagring»
Iselin Nybø mener dagens ordning med «framskutt lagring», der patruljene oppbevarer skytevåpen nedlåst i kjøretøyet, er tilstrekkelig.

– Norge har lang tradisjon for å ha et sivilt og ubevæpnet politi. En av kvalitetene ved vårt samfunn er den høye tilliten borgerne har til hverandre og myndighetene. Politiet er blant de institusjoner som et godt samfunn er avhengig av, og som selv er avhengig av tillit fra borgerne, sier hun.

Nybø påpeker også at en undersøkelse som ble gjennomført av NRK høsten 2013, viste at ingen av politimesterne i de 27 politidistriktene i Norge ønsker et politi med full bevæpning. De mener at generell bevæpning vil føre til at politiet mister det sivile preget, og at politiet kan risikere å ta initiativ til et våpenkappløp.

Les også: Vil ha ubevæpnet hverdagspoliti.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**