Godt nyttår!

Tor Helge Flåto

Gruppeleders tanker om året som har vært og året som kommer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hei alle Venstre folk og alle andre!!!….tenker at som gruppeleder er det nå på tide å sende en liten nyttårshilsen. Vi er nå i ferd med å avslutte et dramatisk år i Tinn kommune sin historie. Rjukan sykehus ble vedtatt lagt ned i sin nåværende form, noe som har medført til dels store endringer i vårt lille lokalsamfunn. Alle politikere i Tinn har kjempet mot dette, men vi har hatt litt ulike strategier. Tinn Venstre har ved siden av å støtte den offisielle linja til kommunen, vært i løpende dialog med V sentralt. Dessverre ser rikspolitikere og oss lokalpolitikere forskjellig på denne saken slik at det å overstyre sykehuset Telemark sin beslutning om nedleggelse , heller ikke i V var en aktuell tanke.

Det jobbes nå med å fylle lokalene på Rjukan sykehus med andre (les private) aktører, og la oss håpe dette lykkes.

Det skjer imidlertid mye spennende i Tinn , og på næringslivsfronten er vel etablering av datalagring på Svadde den store hendelsen i 2014. Her får Tinn kommune mye skryt for sin effektive og gode håndtering i forhold til Smedvig gruppen som er byggherre. Dette kan være begynnelsen på noe stort.

Kommunesammenslåing er et tema nesten alle mener noe om i disse dager. Her har de ulike partiene i Tinn helt forskjellige tilnærminger. Vi i Venstre bør etter min oppfatning basere vårt syn på kunnskap og viten. Følelsene kommer etter min oppfatning bare til anvendelse dersom andre facts kommer likt ut. Vi vet hva regjering forventer av oss, og Venstre sentralt er positive til kommunesammenslåingsreformen. Dersom vi skulle komme til at Tinn fortsatt skal stå alene ,så bør dette begrunnes godt……vi ser togene begynner å rulle rundt oss.
Det blir et spennende 2015 for oss alle, og ikke minst skal vi inn i en lokal valgkamp.

Jeg liker å være Venstre politiker, og vårt parti skal være det som kommer med de gode løsningene……ikke basert på bastante ideologiske oppfatninger, men på fakta og til det beste for saken.

Godt nytt år til dere!

Tor Helge Flåto