Venstres landsmøte i Tromsø 10.-12. april

Irene Dahl

Helga 10-12 april holder Venstre sitt landsmøte i Tromsø. Dette er andre gangen Venstres landsmøte legges til ishavsbyen. Forrige gang var i 1963, og da var det første gangen et politisk parti la sitt landsmøte til Nord-Norge. Venstre er Norges eldste parti og partiet som framfor noen har frontet utviklingen av de demokratiske institusjoner i Norge. I dag fronter Venstre utviklingen mot et mer miljøvennlig samfunn. Venstres budskap er at vi gjennom grønn vekst vil makte å sikre velferden vår. Vi satser på forskning og nyvinninger som reduserer energibruk og minimaliserer forurensning samtidig som verdiskapingen opprettholdes.

Det er symbolsk at Venstre i år legger sitt landsmøte til den nordligste landsdelen.Naturressursene i nord er formidable, og mange ser at Nord-Norge er fremtidens landsdel. Havområdene med sine uante rikdommer, mineralforekomstene i landsdelens fjellverden, muligheten for turisme og dyrking av mat i det som enkelte karakteriserer som det reneste miljø i bebodd strøk i Europa, borger for en god fremtid her. Vår grense mot tre andre land gir oss både muligheter og betydelige utfordringer. Finland og Sverige har tradisjonelt vært våre gode samarbeidspartnere. Åpningen mot øst gir gode muligheter for folk til folk-samarbeid. Samtidig opplever vi et mer lukket Russland, med de utfordringer det medfører, både handelsmessig og i forsvarssammenheng.

Det er også andre utfordringer Venstre bør rette sin oppmerksomhet mot: Landsdelen vår har store avstander, Nord-Norge er i areal betydelig større enn Østerrike. Ikke minst på transportsektoren gir dette utfordringer. I denne sammenhengen må vi løfte Venstres programpost om jernbane i nord. For oss i Troms Venstre innebærer det i første omgang en baneforlengelse av Ofotbanen nordover til Tromsø, som en del av en sammenhengende Nord-Norgebane. Da får vi en miljøvennlig, effektiv og trygg transportåre for en voldsom økende godsmengde!

Venstres internasjonale engasjement viser seg i vårt arbeid for å bekjempe politisk og religiøs ekstremisme, og hvordan vi utrettelig jobber for å fjerne årsakene til disse fenomenene. Skal man lykkes i dette, krever det en felles innsats fra alle land som verdsetter demokrati og menneskerettigheter.

Venstre ønsker frihet for den enkelte under det ansvar som ligger i hensynet til fellesskapet. For oss er staten til for menneskenes skyld, og ikke omvendt. Dette gir enkeltmennesket rom for å utvikle sine evner og ideer innenfor rammen av et lovverk som i stor grad er tuftet på sosialliberale verdier.

Av Irene Dahl, fylkesleder i Troms Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**