Ny kamp for Bybanen langs Bryggen

Foto og grafikk: Nils Eivind Horneland

De fire partiene som vil ha Bybanen langs Bryggen, tar kampen opp på nytt. Bryggen-banen blir en sak i byrådsforhandlinger etter valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Andersland_Bybanen
– Nå er det mulig å få en mer realistisk debatt om Bybanen, som handler om hvilke alternativ som er mulig, og fordelene og ulempene med dem. Ikke om urealistiske drømmebilder, sier Julie Andersland.

– Nå er det mulig å få en mer realistisk debatt, som handler om hvilke alternativ som er mulig, og fordelene og ulempene med dem. Ikke om urealistiske drømmebilder, sier Julie Andersland og Erlend Horn (V).

De håper stormen fra fjoråret har roet seg såpass at det nå kan føres en debatt om Bybanens ferd nordover som ikke ender i knallhard krangel, splittede partigrupper og byrådssammenbrudd.

Vil overbevise

Så optimistiske er de fire «Bryggen-kameratene » i bystyret – KrF, Venstre, SV og Byluftlisten – at de på ny lanserer forslaget om å legge Bybanen langs Torget og Bryggen på vei ut av sentrum, den såkalte dagløsningen.

11. mai skal de arrangere folkemøte om saken, og alle partiene tror traseen til Åsane blir en viktig sak i valgkampen.

– Engasjementet er stort i denne saken, sier Marita Moltu (KrF).

– Men er det en god valgkampsak for dere? Meningsmålinger har vel hittil vist et stort flertall i folket mot bane over Bryggen?

– Ja, men målingene har ikke gitt folk mulighet til å ta stilling til kostnadene ved en eventuell tunnelløsning, og hvor mye ekstra bompenger de må betale for den.

– De viser heller ikke hvor viktig denne saken er for de spurte. Vi tror det er mange i Åsane og Sandviken som svært gjerne vil ha en bane langs Bryggen.

Riset bak speilet

Minst ett av partiene Venstre, SV og KrF vil høyst sannsynlig bli en del av en fremtidig byrådskonstellasjon.

Det gjør at de kan finne frem riset bak speilet: Saken blir viktig i en forhandling.

– Det blir helt klart et krav fra vår side, sier Moltu (KrF).

– Du skal ikke se bort ifra det, nei, supplerer Oddny Miljeteig (SV).

- For Venstre er Bybanen en hjertesak, sier Erlend Horn.
– For Venstre er Bybanen en hjertesak, sier Erlend Horn.

– For vår del er dette en hjertesak, sier Erlend Horn (V).

De fire partiene mener fjorårets debatt ble ført på feil grunnlag, og at man ikke fikk frem de faglige argumentene.

– Det ble en krangel som handlet om ja eller nei til Bryggen. Men motstanderne ble aldri enige om et tunnelalternativ, og folket fikk ikke vite hvor mye det koster. Derfor skal folkemøtet ha et panel med fagfolk, sier Andersland.

Banen vil redde Torget

Partiene har fått utarbeidet illustrasjoner som de mener er realistiske og viser at banen ikke vil bli en barriere foran Bryggen.

Bildene er et motsvar til dem Christian Frølich (H) fikk laget, som viste et bil- og banefritt Bryggen med et sjeldent yrende folkeliv i sommersol.

– Vi mener at Bybanen vil revitalisere Torget, Vågsbunnen og Bryggen. Uten et bybanestopp på Torget vil det være vanskelig å drive torgdrift der.

– Bryggen trenger også kollektivtilbud hvis det skal være folk der på hverdagene, sier Miljeteig.

De mener det er god plass til både gående, syklister, båter og bane.

Stoppet er tenkt foran Sildesalslaget, og vil ikke sperre for utsikten til bryggehusene.

– I dag er det 10.000 biler og busser som passerer, og en skiltjungel. En bane som glir forbi 250 ganger for dagen er da langt bedre, og eventuelle strømstolper er ikke styggere enn dagens belysning der, sier Andersland.

Ikke omkamp

Bystyret vedtok i fjor at banen skulle gå i tunnel fra området rundt Kjøttbasaren. Det er et alternativ som de fleste har mistet troen på. Men både i Ap og Høyres bystyregrupper var det flertall for en lang tunnel fremfor dagløsning over Bryggen.

– Det er ikke omkamp. Bystyrets vedtak er umulig å gjennomføre. Da står vi uten noe reelt vedtak.

– Til høsten er det valg, og det kommer et nytt bystyre. De skal velge mellom to reelle alternativer: Bryggen eller tunnel fra Peter Motzfeldts gate. Da må vi få frem argumentene, sier Endre Tvinnereim.

Han er innvalgt for nedlagte Byluftlisten, men har varslet overgang til Ap. Der venter en tung overtalelsesjobb.

De fire partiene har likevel tro på at de kan snu flertallet i bystyret.

– Vi tror folk og politikere lar seg overbevise når de hører saklige argumenter, sier Moltu.

Les hele saken på side 12 – 13 i Bergens Tidende torsdag 23. april.

Slik blir Torget seende ut om vi legger Bybanen på gategrunn, mener de fire partiene.
Slik blir Torget seende ut om vi legger Bybanen på gategrunn, mener de fire partiene.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**