Skoleturne til Arendal

At lærersatsingen virker er svært gledelig. Vi vil forsterke satsingen ytterligere, sier Venstres leder Trine Skei Grande. Her på Vitensenter Sørlandet. , Eirik Brautaset

Med viten og skole på agendaen dro Trine og Iselin til Arendal på skoleturne.

Reisens første stoppested var Vitensenteret Sørlandet. Etter en kort omvisning ble Trine og Iselin satt sammen med en gruppe femåringer. Målet med opplegget var å gi barn de grunnleggende ferdighetene de trenger for å få interesse og forståelse for realfag.

– Fem- og seksåringer er de beste menneskene i verden. De er åpne og interesserte, og man kan legge et godt grunnlag for læring. Gøy med en skikkelig lekedag på jobben, forteller Trine Skei Grande.

Arendal er en av 34 realfagskommuner i landet og Vitensenteret ønsker å muliggjøre en optimalisering av denne satsingen. Gjennom en praktisk tilnærming til realfag ønsker lektor Dag Boman ved Vitensenteret å gi unge en aha-opplevelse. Mange unge faller ut av videregående fordi den pedagogiske metoden ikke klarer å fange interesse og gir ikke tilstrekkelig forståelse. Dermed mener Vitensenteret at å se en anvendelse av realfag vil minske frafall i utdanningsløpet.

Trine Skei Grande på Vitensenter Sørlandet.

Turen gikk videre til Myra skole som legger Arendalsmodellen til grunn for sitt pedagogiske opplegg. Modellen trekker flere faggrupper tettere inn mot skolen. Gjennom et oppvekstteam med en fagrepresentant fra PP-tjenesten, helsesøster, fagrepresentant fra barneverntjenesten, oppvekstmedarbeider og representanter fra skolen møtes disse ressurspersonene for å beslutte aktuelle tiltak ovenfor elever.

– Det er veldig interessant for oss å se hvordan man klarer å knytte denne typen kompetanse inn i skolen slik at man klarer å sikre tidlig innsats i stede for å føle at man hele tiden kommer for sent på banen, sier Iselin Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**