Vi har hjerterom og handlingsrom

Trine Noodt, Foto: Leif Wasskog

Syrias humanitære krise betinger at vi hjelper. Trine Noodt sier til Altaposten 7. mai: “Dette handler ikke om vi har råd eller om dette kan gå foran andre viktige oppgaver som må ivaretas. Vi har både hjerterom og handlingsrom til å doble antallet flyktninger. La det være beskjeden fra Alta kommune.”

“Alle kan se at vi står overfor en humanitær krise, der folk lider og dør. Vi kan ikke vente med å hjelpe. Krisen er der nå, og nå må Alta vise hjerterom”

Trine Noodt viste til at det høyst sannsynlig er et flertall på Stortinget for at Norge skal ta i mot 10.000 flyktninger fra Syria, og at det fordrer at kommune-Norge stiller opp for flyktningene når de ankommer landet. Les mer her.

“Skal vi ta imot flere flyktninger? Syria står i brann, men vil Alta hjelpe?” var tema for fredagsdebatten den 8. mai. Trine Noodt møtte FrPs Ronny Berg i Altapostens fredagsdebatt. Med i debatten er også Adham Banishamsah, som kom til Norge som flyktning og har bodd i Alta i syv år. Se fredagsdebatten her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**