Venstre holdt interpellasjon om radikalisering i Eidsberg

.

Ingunn H. Hensel holdt interpellasjon om radikalisering i siste kommunestyremøte.
Nedenfor gjengir vi interpellasjonen i sin helhet, og det enstemmige vedtaket som ble fattet i saken.

Eidsberg Venstre ønsker å sette fokus på et voksende problem i vår tid, også lokalt her i Eidsberg. Det nytter ikke lenger å tenke at dette skjer ikke hos oss.

Eidsberg Venstre ønsker at det utarbeides retningslinjer for ansatte i Eidsberg kommune – som omhandler;

1. Kjennetegn på radikalisering – vite hva du skal se/lytte etter – som bør få varsellampene til å blinke. Feks for ansatte i barnehager, skoler og andre publikumsrettede yrker.
  2. Retningslinjer ved mistanke – hva gjør du? Hvem varsles – og hvordan? Når kobles barnevern/politi/PST inn – og hvordan?
  3. Hva er våre viktigste virkemidler i forebyggende øyemed mot radikalisering og ekstremisme?
  4. Hva gjør vi mht reintegrering/tilbakeføring til samfunnet dersom ungdom som har deltatt i kamphandlinger kommer tilbake til Eidsbergsamfunnet?
  5. Kan vi samhandle med øvrige kommuner i Indre Østfold på dette området?
  6. Bør Eidsberg kommune ha en ansatt/kontaktperson med dette tema innenfor sitt ansvarsområde?

Under følger en liste over kjennetegn som ansatte i barnehager og skoler i andre kommuner har fått utdelt mht på dette arbeidet;

1. Uttalelser og ytringer

Uttalelser og ytringer om intoleranse, fiendebilder, hat/hatretorikk, sympati for avskaffelse av demokrati, legitimering av vold og trusler.

1. Interesser, utseende og symbolbruk

Interesser, utseende og symbolbruk som kan handle om å endre klesdrakt og utseende, søke etter ekstremistisk materiale på nett, benytte symboler knyttet til ekstremistiske idealer og organisasjoner, droppe ut av skolen og slutte med fritidsaktiviteter.

1. Venner og sosiale nettverk

Endrer eller bytter omgangskrets, omgås personer som er kjent for ekstremisme, omgår grupper der det utøves vold eller annen kriminell virksomhet, er medlem av ekstremistiske grupper, nettverk eller organisasjoner.

Forslag til vedtak;

Eidsberg kommune utarbeider retningslinjer for å forebygge og motvirke radikalisering og ekstremisme i lokalsamfunnet vårt – jfr drøftingspunktene over. Disse retningslinjene fremlegges for kommunestyret innen utgangen av 2015.

Kommunestyrets enstemmige vedtak :

Rådmannen bes sette tema «radikalisering» (sammen med mobbing, trakkassering av grupper og enkeltpersoner) på dagsordnen i sine møter med virksomhetene, og bla sikre at aktuelle medarbeidere er kjent med «Nasjonal veileder for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme». Kommunestyret ber også at det vurderes temamøter – og evt søknader om statlige midler.

Venstres interpellant minnet til slutt om viktigheten av lokalsamfunnet og alles medvirkning til at «utenforskap» bekjempes. Ved at vi alle inkluderer i lag, foreninger, arbeidsliv og dagligliv. Rådmannen lovet også å komme tilbake med en tilbakemelding til kommunestyret om dette arbeidet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**