Ja til et mindre bilbasert Åsane

Klimabyråd Julie Andersland (V) er stolt av Bergens nye, ambisiøse klimapolitikk. , Foto: Bergen Venstre

På torsdag vedtok Bystyrets flertall (H, Frp, Ap og KrF) reguleringsplan for et 100.000 kvadratmeter stort næringsområde ved Ulsetstemma. – Kjempeproblematisk, sier Julie Andersland (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

På sikt er det snakk om at her kan bli 700-800 kontorarbeidsplasser – om det da ikke blir nok et kjøpesenter.

Prosjektet har i dag ikke leietakere, siden det skal ut på markedet etter at det foreligger vedtak i plansaken.

Da er det ikke usannsynlig at området blir brukt til såkalt arealkrevende varehandel, eller, slik det er definert i bystyrets vedtak: «biler og motorkjøretøy, landbruksmaskiner, brune- og hvitevarer, møbler, trelast og andre større byggevarer, planteskoler og hagesentre».

Byrådet vedtok saken med støtte fra KrF og Arbeiderpartiet.

– Det er kjempeproblematisk at det ikke står noe i saken om hva det ferdige prosjektet blir, sier Venstres gruppeleder, Julie Andersland, til Åsane Tidende, og stiller sporty opp på en spontan befaring i området.

Ligger avsides til

Dette viser seg fort å bli mer problematisk enn tenkt. Stien går over myrområder, og området vi passerer gjennom er godt tilgrodd. Etter en strabasiøs ferd, med Toppefjellet som eneste landemerke, innser vi at det beste er å snu før vi har rettet blikket helt og fullt inn i det forjettede utbyggingslandet.

For Andersland blir dette bare en bekreftelse på det hun allerede mener, og som hun tok til orde for i bystyret på torsdag.

– Jeg blir bare enda mer sikker på hvor viktig det er å si nei til utbygging her, sier hun.

– Området ligger avsides til, uten noe godt kollektivtilbud eller boliger i nærheten, og er lite egnet dersom formålet er å bygge kontorarbeidsplasser.

Åsane trenger arbeidsplasser

– Du vil heller ha en næringspark på C-feltet?

– Vi har ikke konkludert ennå med hva som skal komme der, men det ligger mer sentralt og er klart bedre egnet. Vi er enig med Ap og Høyre om at Åsane trenger flere arbeidsplasser, men ikke at disse skal være innen arealkrevende varehandel – og ikke at det skal opprettes på områder der det ikke bor folk eller finnes kollektivtilbud.

Hun tror at resultatet kommer til å bli nok en varehandel-«satellitt» i på linje med Ikea og Plantasjen.

– Jeg frykter at dette blir mer av det vi vil ha mindre av i bydelen, sier hun.

– Vi politikere må snart begynne å si nei til dårlige prosjekter, og heller si ja til noen gode. Det vi trenger, er et mer trivelig Åsane som er tilrettelagt for folk, ikke biler. I en slik sammenheng blir denne næringsparken helt feil vei å gå.

Artikkelen er forkortet. Les hele reportasjen på side 26 og 27 i Åsane Tidende tirsdag 2. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**