Skandaløst av politiet

Foto: Francisco Munoz

Erlend Horn reagerer sterkt på at politiet skal ha bortvist FHN fra Vågsbunnen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Søndag omtalte BA at Foreningen for human narkotikapolitikk (FHN) har fått bortvisningsvedtak fra Vågsbunnen av politiet.

Årsaken er at FHN, som er en brukerorganisasjon, har delt ut brukerutstyr til de rusavhengige, som for eksempel røykefolie og nåler.

Onsdag var det LAR-bruker Kim-Jørgen Arnetvedt som fikk et slik vedtak, og søndag var det leder Anette Svae og nestleder Peder Lerøys tur til å bli bortvist.

Politiets begrunnelse er at arbeidet med å dele ut brukerutstyr er i konflikt med politiets arbeid mot åpne russcener.

Svae reagerer på dette, ettersom formålet med å dele ut utstyret er å unngå overdoser og redusere smittefaren.

Skandaløst, mener Venstre

– Dette er skandaløst av politiet, og strider mot kommunens ønske om at brukerutstyr skal informeres om og deles ut til rusavhengige, sier Horn.

– I bystyremøte på onsdag vil jeg ta dette opp med den nye sosialbyråden Silje Hjemdal for å forsikre meg om at byrådet tar alvorlig på denne saken, og gir klar beskjed til politiet om hva som er kommunens standpunkt når det gjelder utdeling av rent brukerutstyr, også fra frivillige organisasjoner, fortsetter han.

Les hele saken på BA.no her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**