Bedre skilting av kultur og historie

Foto: Francisco Munoz

Bergen kan skilte med flere historiske steder og severdigheter enn de fleste. Men vi er nok blant de dårligste til faktisk å skilte til dem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

En gruppe engasjerte historie-entusiaster avduket denne uken et ”Tyskebryggen”-skilt på Bryggen, i et forsøk på få mer oppmerksomhet rundt den tyske Hansa-arven. Bergen er smekkfull av historiske severdigheter og områder. Tusen år med Norgeshistorie ligger mellom våre byfjell. I tillegg kommer museene, kulturinstitusjonene og mer til.

Venstre vil ha bedre skilting

Dessverre gjøres det ikke tilgjengelig nok for folk flest, blant annet som følge av dårlig skilting. Venstre har tatt opp temaet ved mange anledninger. Byrådet har alltid lovet bot og bedring. Tross fine ord og fagre løfter er lite blitt gjort. Det er fortsatt for vanskelig å oppdage og finne frem til kulturinstitusjoner, severdigheter og historiske steder i byen vår. Politiet er fra og med i år ikke lenger skiltmyndighet, og faktiske eller påståtte vanskeligheter som dette tidligere har medført kan ikke lenger være en unnskyldning.

Engasjerte bergensere har bidratt til skilting og informasjon flere steder, for eksempel på Nordnes og nå på (Tyske-)Bryggen. Men en skikkelig innsats fra kommunalt hold kunne løftet den lokale historien frem for både turister og enda stoltere bergensere. For bergensere er stolte av byen sin, men det er ofte enda flere grunner til å være det enn vi vet om.

Ja til “kulturveivisere”

Det bør være en selvfølge at når vi renoverer gater, plasser, parker og bygg, følger det med god skilting av historiske steder og personer, og såkalte ”kulturveivisere” som viser veien til kulturinstitusjoner, museer og lignende. Bevissthet er viktigere enn mer penger, for det er ikke mange kronene som skal til for å sikre god kulturskilting i Bergen. Andre byer får det til; Bergen kan også, om vi bare vil. Det vil i hvert fall Venstre.

Njaal Neckelmann
Ungdoms- og fjerdekandidat til bystyret for Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende torsdag 16. juli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**