Bakkehaug: – Viktig med åpenhet om strategi

Styret i Eidsvoll Venstre har allerede bestemt hva utgangspunktet for forhandlinger etter valget skal være. Vi tok en prat med lokallagsleder og 1.kandidat Knut Bakkehaug om hvorfor styret har laget en strategi, og offentliggjør den før valgkampen har startet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Eidsvoll Venstre har offentliggjort sin strategi for forhandlinger med de andre partiene om politikk og posisjoner etter valget, før valgkampen i det hele tatt har startet. Hvorfor er dere så ivrige etter å avsløre strategien?

– Åpenhet er viktig for Venstre, også åpenhet om hvilken strategi vi kommer til å følge når valgresultatet foreligger, sier Eidsvoll Venstres førstekandidat Knut Bakkehaug.

Venstre har vokst jevnt og trutt

Du har vært Venstres eneste representant i kommunestyret de siste åtte årene. Er ikke dette å selge skinnet før bjørnen er skutt?

– Det er visst de som tror at små partier er dømt til å være små for alltid. Men Venstre har vokst ved hvert valg siden vi kom tilbake i kommunestyret i 2007. Hadde stortingsvalget i 2013 vært kommunevalg kunne vi hatt to i kommunestyret.

En leserkommentar under artikkelen på Lesernes EUB spør om hvilke partier Venstre vil samarbeide med. Hvorfor står det ikke noe om det i strategien?

– Fordi vårt fokus er politikken. De som er enige i Venstres politikk bør stemme på Venstre, slik at vi står sterkest mulig ved forhandlinger med de andre partiene etter valget.

Men Venstre har stått veldig alene de fire siste årene. Hva om de andre partiene ikke vil forhandle med dere, eller ikke trenger dere for å få flertall?

– Uansett om forhandlinger med de andre partiene fører frem eller ikke, vil et sterkest mulig Venstre gjøre det mulig å fremme vår politikk i flest mulig politiske organer. Vi vil gjerne komme inn ikke bare i kommunestyret, men også i formannskapet og hovedutvalgene. Da må vi ha flere stemmer.

Klar brodd mot Arbeiderpartiet

Dere er veldig tydelige i strategien på at dere vil bli kvitt Arbeiderpartiet. Hvorfor det?

– For det første har det med demokratiet å gjøre. Et parti som har styrt så lenge og vært så dominerende i lokalpolitikken trenger en pause fra makten. Det har både lokalsamfunnet, det politiske miljøet og også Arbeiderpartiet selv godt av. Ingen partiet skal ha hevd på makten.

Så velgere som vil bytte ut Einar Madsen må stemme på Venstre, men vet ikke hvem de får som ordfører isteden?

– Hvis nok velgere stemmer på oss blir det kanskje meg som overtar etter Madsen, sier Bakkehaug og smiler. Men han blir fort alvorlig. – Det er riktig, men vi må se hvem som gir oss gjennomslag for Venstres politikk.

Hva har dere imot Madsen?

– Ingenting. Han er en hyggelig fyr. Men de fire siste årene har vist at Ap gjør nesten hva som helst for å beholde makten. Som å gå rett fra et rødgrønt samarbeid med SV og Sp og direkte til FrP. Og Madsen har selv innrømmet at kuttene de gjorde med FrP i 2013 ikke var ønskelige. Vårt poeng er at de også var unødvendige, for kommunen har penger på bok. Kuttene var så små at det ikke ville betydd noe å bruke litt av oppsparte midler.

Arbeiderpartiet har jo reddet kommunens økonomi?

– Det er en original fremstilling. Det er som om en unge sier at de har ryddet rommet sitt, etter å ha rotet skikkelig til først. Da Arbeiderpartiet hang seg på et borgerlig budsjettsamarbeid med Høyre, FrP og KrF for 2014 laget de et budsjett og en handlingsplan uten skikkelig inntektsside. Det hjelper ikke med mange gode formål å bruke penger på, som også Venstre var enige i, uten at du har orden på inntektene. Og det hadde ikke budsjettet. Fylkesmannen ba dem rydde opp i rotet sitt. Dét gjorde de, men uten å følge fylkesmannens oppskrift. Det var det bare Venstre som gjorde.

Det største mysteriet

Bakkehaug vil gjerne inn på det han og Venstre opplever som det største mysteriet ved Aps styring av Eidsvoll de fire siste årene:

– Det rare ved disse samarbeidsbudsjettene er at det ikke er så lett å se hva Arbeiderpartiets velgere har fått igjen av Aps egen politikk. Jeg tror ikke Aps velgere ville legge ned Finstad skole, eller Eidsvoll Verk Skole. Jeg tror heller ikke at Aps velgere er veldig positive til å redusere kulturtilbudet eller bygge ned landbruksjorda i kommunen. Dette er nok prisen for Aps samarbeid med FrP. Spørsmålet Aps velgere bør stille seg, er om hvorfor Aps ledelse i Eidsvoll har valgt å samarbeide med partier som står langt fra dem politisk.

Storkoalisjonen som hovedmotstandere

Når Arbeiderpartiet, Høyre og FrP styrer kommunen sammen er det kanskje ikke så enkelt for resten å velte disse tre fra makten?

– Det har du rett i. Det er to ting som må skje: Et av partiene må skifte side, og de to andre må ikke få flertall sammen. Det er naturligvis litt pussig at tre partier som har styrt kommunen i halve perioden og mer fremstiller hverandre som hovedmotstandere, men de satser åpenbart på at velgerne har kort hukommelse.

Hvem bør velgerne la være å stemme på hvis de ønsker et skifte?

– Velgere som ønsker et skifte i Eidsvoll kan åpenbart ikke stemme Arbeiderpartiet. Dessuten bør borgerlige velgere unngå FrP. For der Høyre forsøker å skape avstand til Ap i valgkampen er FrP det eneste partiet som forsvarer Arbeiderpartiet.

Hva er du mest bekymret for ved valget?

– At Arbeiderpartiet og FrP beholder flertallet sitt. Da er det fare for en rødblå koalisjon med Madsen og Tønnessen i spissen. Velgere som ønsker et skifte i Eidsvoll bør derfor unngå disse to partiene.

Strategien oppsummert, Bakkehaug?

– Ønsker du et skifte i Eidsvoll bør du stemme Venstre. Ønsker du mest mulig Venstre-politikk uavhengig av hvem som styrer bør du stemme Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**