Venstre: – Gjennombrudd for grønne datasentre

Foto: colourbox.com

– Byggingen av et storstilt grønt datasenter i Sogn og Fjordane er et nytt gjennombrudd for Norge som grønn industrinasjon, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I dag ble det kjent at Lefdal Mine Datacenter bygges i Sogn og Fjordane. Dette kan bli Europas største grønne datasenter, og datasenteret har blant annet de internasjonale teknologigigantene IBM og Rittal på laget.

Reduserer elavgift

– Norge har, i motsetning til mange andre land, grønn og fornybar kraft. Derfor har vi vært opptatt av å redusere elavgiften for datasentre. Dette for å gi de samme regime som den kraftkrevende industrien. Det har vi nå levert i forbindelse med revidert budsjett, sier Ola Elvestuen (V), som leder Stortingets energi- og miljøkomité.

– Nå ser vi at resultatene kommer i form av store investeringer i grønn, norsk framtidsindustri. For Venstre i samarbeid med regjeringen har det vært en prioritert sak å få på plass gode nok rammevilkår til at Norge kan tiltrekke seg store, internasjonale investeringer i grønne datasentre, Ola Elvestuen.

Ordfører gratulerer

– Jeg vil gratulere gründerne bak Lefdal Mine Datacenter med dette store gjennombruddet, som i første omgang betyr en investering på 250 millioner kroner i Nordfjord i Sogn og Fjordane. Utbyggingen av Lefdal Mine Datacenter er enda et eksempel på at det er næringslivet som leder an i det grønne skiftet – og at vi som politikere må være risikovillige og offensive for å henge med i omstillingen som nå er i gang, sier Venstres ordfører i Eid, Alfred Bjørlo.

Kontaktpersoner:
Alfred Bjørlo, ordfører Eid, 480 82 652