Vi tester hydrogenbil i billøp

-Hydrogen fra fornybar energi er et godt alternativ til bensin og diesel, fordi bilene går hele 600 kilometer på en tank. Nå må vi få fart på utbyggingen av fyllestasjonene, sier Lill-Torunn Kilde i Skedsmo Venstre., Foto: Jan Carsten Gjerløw

– Hydrogenbilen gikk som en klokke, så rekkeviddeangsten ble igjen hjemme, sier Lill-Torunn Kilde fra Skedsmo Venstre, etter at hun lørdag var med i et Challenge-løp, et ferdighets- og orienteringsløp i regi av Norsk Motor Klubb.

Electric Challenge gikk av stabelen på Gjøvik og Lill-Torunn fikk bli med Jan Carsten Gjerløw, direktør for Osloregionens fornybarklynge (OREEC), som stilte til start med løpets eneste hydrogenbil.

Lang rekkevidde

Hydrogenbilen, en Hyundai iX35 Fuel Cell, har en rekkevidde på 600 kilometer på full tank og var vel skodd for løypa som strakk seg over ca. 150 kilometer. Gjennom dagen ble ekvipasjene testet gjennom ulike transportetapper, ferdighetsetapper og pålitelighetsetapper. Ferdighetsetappene inkluderte også to runder med gassen i bånn på banen på Krabyskogen Motorsenter. Hydrogenbilen viste muskler og lå blant de beste på denne fartsetappen.

– Vi kan vel ikke skylde på motor eller bil for øvrig for at vi til slutt endte på en 6.plass av 13 startende i vår klasse. Som førstegangsdeltakere var det et par ganger vi måtte bite i støvet og løse oppgavene på nytt. Da var det godt å vite at hydrogenbilen hadde rekkevidde nok til å kjøre deletapper om igjen, forteller Lill-Torunn Kilde.

Vi må nå jobbe med å få bygget flere hydrogenstasjoner. Bilene er her og bare venter på å komme på veien.

Mangler fyllestasjoner for hydrogen

De andre bilene i løpet var elbiler og ladbare hybridbiler, som stilte til start i hver sin klasse. Målet var å vise at klimavennlige biler er både praktiske og tilgjengelige alternativer til forurensende bensin- og dieselbiler.

– Foreløpig må potensielle hydrogenbileiere fylle hydrogen på Økern eller Gaustad i Oslo, i Porsgrunn eller på Gardermoen. Vi må nå jobbe med å få bygget flere hydrogenstasjoner. Bilene er her og venter på å komme ut på veien, sier Kilde. Electric Challenge ble arrangert av Eidsiva Energi, med bistand fra Energiråd Innlandet og Interreg-prosjektet Green Drive Region. Løpet var en del av Challenge Lillehammer, som arrangeres av NMK Sør- Gudbrandsdal.

Hynor Lillestrøm har en hydrogenstasjon ved sitt internasjonale teknologisenter ved Akershus EnergiPark på Åråsen, men den er ikke i regulær drift. Skedsmo Venstre jobber for å få etablert en ny, moderne hydrogenstasjon ved en av hovedfartsårene i Skedsmo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**