Åpenhet i demokratiet

Stortingsbygningen
Stortinget vedtar enstemmig kriselov for å håndtere utbruddet av koronavirus, (Foto: Wikimedia commons / gcardinals)

Dette er en av Venstres kjernesaker og en del av vår ideologi. Åpenhet er for oss selve fundamentet i demokratiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Innbyggerne må ha mulighet til å få innsyn i å følge med på hvordan politikere forvalter den tilliten de er gitt. I skrivende stund er det ikke engang mulig å gå inn på kommunens nettside å finne ut hvem som sitter i ulike styrer og utvalg eller hvordan den politiske fordelingen er. Det er nok «bare» et resultat av slurv og rot men illustrerer at åpenhet og kommunikasjon med innbyggerne ikke har høy prioritet.

Vi ønsker å innføre en ordning med at alle møter ordfører, rådmann og utvalgsledere har med ulike grupper, det være seg utbyggere eller næringsliv, skal referatføres og legges ut på nett. Vi vil at Tjøme skal bli en foregangskommune på åpenhet. Vi ønsker også å ha en aktiv kommunikasjon med innbyggerne gjennom ordførerens frokostmøter og ved bruk av sosiale medier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**