Endelig klart for Ringeriksbanen

Foto: Bård Ek

Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss har vært diskutert, planlagt og utredet i hele 125 år. I dag kunne Venstres leder Trine Skei Grande sammen med regjeringen endelig offentliggjøre at reguleringsarbeidet for Ringeriksbanen skal starte, med ambisjon om byggestart i 2019.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Dette har vi ventet på lenge, og det er en stor nyhet for både Østlandsregionen og de som reiser med tog mellom Oslo og Bergen at dette arbeidet nå kan settes i gang, sier Grande.

Trine Skei Grande presenterer planene for Ringeriksbanen

For persontrafikken med tog mellom Oslo og Bergen vil Ringeriksbanen gi en redusert reisetid på om lag én time. Reisetiden mellom Oslo og Hønefoss kan reduseres fra halvannen time til 30 minutter, noe som vil gjøre en større del av østlandsområdet til en attraktiv bo- og arbeidsregion i tilknytning til hovedstaden. Med anleggsstart i 2019 skal prosjektene etter planen være ferdige i 2024.

Attraktiv arbeidsregion

– Vi vet at reisetid til jobben er en nøkkelfaktor for hvor folk velger å bosette seg. Ringeriksbanen vil selvfølgelig være bra for klimaet og miljøet, men det vil også være et av de viktigste tiltakene for å holde boligprisveksten noe lavere, og avlaste pressområdene mot grøntområder og dyrka mark i Oslo og Bærum, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

Trine Skei Grande

I behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2023 i juni 2013 ga Stortinget klare føringer om at Ringeriksbanen måtte planlegges, slik at prosjektet kunne startes opp så tidlig som mulig i perioden 2018-2023. Etter regjeringsskiftet ble det raskt gitt et oppdrag fra Samferdselsdepartementet til Jernbaneverket om å få fram et oppdatert beslutningsgrunnlag om Ringeriksbanen. Ambisjonen er at prosjektet skal være klart for byggestart i 2019.

– Dette viser hvor viktig det var med regjeringsskifte. Nå bygger vi nye togstrekninger, og vi ruster opp de eksisterende. Vi kjøper inn nye togsett og sørger for at vedlikeholdsetterslepet for første gang på mange år går ned, ikke opp, sier Grande.

Naturverdier bevares

På grunn av de store kultur-, landbruks- og naturverdiene i området rundt Storelva og Steinsletta er Statens vegvesen og Jernbaneverket blitt bedt om å gjennomføre et forprosjekt som ser nærmere på de tre alternative traséføringene over henholdsvis Helgelandsmoen, Busund og Monserud, før det tas stilling til endelig trasé også for denne delstrekningen.

– Raskere jernbaneforbindelse til Oslo vil være positivt for både næringsliv og bosetting i Ringeriksregionen. Det er grunn til å forvente at dette vil bli et attraktivt område framover, og at antall innbyggere vil vokse sterkt. Da er det viktig at disse ikke blir avhengig av bil for å komme seg på jobb. Der de rødgrønne snakket om tog, bygger vi tog og sørger for at det blir enklere å ta grønne valg, avslutter Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**