Vi bor midt i passerspissen. Hva gjør vi?

Foto: Rygge Venstre

Aktuell kommentar av gruppeleder i Rygge Venstre, Finn-Erik Blakstad

Ta fram norgeskartet. Sett passerspissen i Oslo. Sving vinkelens arm rundt slik at du får med alle mennesker som bor under en times reisevei fra Oslo. Sirkelen får med seg Fredrikstad, Holmestrand, Mjøndalen, Hønefoss og Eidsvoll. Dette utgjør ca. 1,5 millioner mennesker.

Én times reisevei er en viktig grense. Det er smertegrensen for både dagpendling og dagsturer. Når bedrifter skal velge lokalisering for sine hovedkontorer er dette særdeles viktig. Jakten på arbeidskraft er avgjørende i næringslivet. Arbeidsgivere jakter enten på flest eller best hoder. Oslo har derfor et fortrinn.

Trenger næringsliv

Folk flest sitter ikke og leker med kart og passer når store avgjørelser skal tas. Jeg gjør det. Spørsmålet er om det finnes et sted i landet med større arbeidsmarked enn Oslo. Svaret er Moss og Rygge. Setter man passerspissen her når man hele Østfold, Vestfold, Akershus, Oslo og Drammensregionen innenfor én times reisevei. Det er nesten to millioner mennesker. Ingen andre steder i Norge kan skilte med noe sånt.

Utnytter Moss og Rygge dette godt nok i dag?

Vår region trenger nytt næringsliv, nye arbeidsplasser, og nye innbyggere. Vårt største fortrinn er beliggenheten og tilgangen på arbeidskraft. Det er optimalt å velge Moss eller Rygge både for innbyggere og bedrifter.

Hvem selger inn dette budskapet i dag? Våre to beste hoteller har vært veldig flinke, men hva med kommunene? Kommunenes primæroppgaver er selvfølgelig skoledrift og eldreomsorg.

Viktigste oppgave

Etter dette mener jeg at markedsføringen av regionen er den desidert viktigste oppgaven. Ordføreren er markedsfører mot nytt næringsliv og nye innbyggere. En markedsfører må jobbe aktivt for å selge inn budskapet. Dersom Rygge Venstre vinner valget, har vi et krystallklart budskap. For det første skal vi skape en ny kommune innen 1. januar 2018. For det andre skal vi jobbe aktivt for at nye bedrifter og nye innbyggere etablerer seg her. Oljealderen er ikke over, men det er ingen tvil om bioøkonomi blir viktigere enn petroleumsøkonomi i fremtiden.

Moss er nærmeste byen til Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet, NMBU, på Ås. Dette må utnyttes. Moss og Rygge må bli førstevalget for næringslivet gjennom det grønne skiftet.

I dag taper Rygge på underfundig rødblå politikk. «6-1 vedtak» har blitt et begrep de siste åtte årene. I plan- og miljøutvalget sitter seks rødblå politikere og en grønn: Erik Grønner (V). Solid borgerlig flertall ved alle valg har gitt rødblått samarbeid de siste åtte årene: I 2007 valgte H og Ap å samarbeide, og etter 2011 var det SV, Frp, Sp og Ap som dannet flertall. To år senere var bruddet et faktum.

Dermed har Ap og H lagt fram felles budsjett de siste årene. For tiden eksisterer det ikke noe styringsflertall. Var det slike politiske krumspring velgerne ønsket? Svært mange borgerlige velgere har altså indirekte valgt en Ap-ordfører i åtte år. Ordføreren er kjekk og grei, men hun har ikke politisk flertall. Hva er resultatet?

Miljøsjef

Tidligere hadde Rygge egen plan- og miljøsjef. Kommunen hadde også et eget miljøutvalg. Dette har de rødblå fått en slutt på. Rygge trenger vist ingen miljøsjef. Rådmannen og de rødblå driver kommunen uten mål og verktøy. Det bygges boligområde etter boligområde uten regi. Systematisk velger de rødblå at utbyggeren av store boligprosjekter skal regulere områdene selv. Fylkesmannen har lenge vært erkerivalen.

Dermed får planutvalget et reguleringsforslag på bordet som man må si ja eller nei til. Det er vanskelig å si nei til reguleringsforslag fordi saken har kommet langt. Dette er dårlig plan- og miljøpolitikk. Kommunen bør ta hånd om reguleringer selv. Da kunne de folkevalgte diskutert om man skal ivareta Larkollens preg eller ei. Man kunne fått en debatt om løsningen for Halmstad er Trysilhus og høyblokker. Slike diskusjoner har vi ikke i Rygge. Utbyggere regulerer og de rødblå applauderer: 6–1. Rygge er et pressområde med befolkningsvekst.

Politikken som føres passer langt bedre i en fraflyttingskommune. Regjeringen legger opp til at man kan etablere en ny kommune i 2018. Den nye kommunens første oppgave bør være ny kommuneplan. Brede og åpne politiske prosesser vil lede til en god plan for hvordan kommunen skal utvikles i samsvar med miljøet.

Moss og Rygge er midt i passerspissen. Venstre ønsker markedsføringsjobben. Strandpromenaden mellom Moss og Rygge blir første salgsobjekt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**