Stort løft for rusomsorgen!

Opptrappingsplanen løfter rusomsorgen til et historisk nivå. Fra v. Olaug Bollestad (Krf), Ketil Kjenseth (V), helseminister Bent Høie (H), Kari Kjos (FrP) og Tone Wilhelmsen Trøen (H) , Foto: Steinar Haugsvær

Samarbeidspartiene H, Frp, Krf og Venstre har i dag blitt enige om et stort løft for rusomsorgen. Sammen legger de fram rammene for en opptrappingsplan på 2,4 mrd kr i perioden 2016-2020.

Viktig for kommunene – Mye av innsatsen rettes mot kommunene, for å bygge opp kapasitet og kompetanse, sier Oppland Venstres stortingsrepresentant Ketil Kjenseth, som har ledet forhandlingene på vegne av Venstre. Pengene skal blant annet gå til 800 flere boliger, 500 nye tiltaksplasser for personer med nedsatt arbeidsevne, lavterskel LAR (etter modell av LASSO i Oslo) i flere kommuner og innføring av oppfølgingsverktøyet BrukerPlan i alle kommuner. – Bare i Gjøvik har vi over 60 personer som går på LAR (legemiddelassistert rehabilitering) og ytterligere rundt 50 som sliter med kombinasjonen av langvarig rusmisbruk og psykisk sykdom. De sistnevnte er så syke at de ikke får tilgang til LAR. Flere er uten fast bolig og sliter også med den fysiske helsen og tannhelsen. Bare et fåtall av dem har fått utarbeidet en individuell plan. Her må vi øke innsatsen og gi et mer verdig tilbud, sier Ketil Kjenseth.

Vil satse på fysisk aktivitet og mer samarbeid. Venstrelagene i Gjøvik og Toten er glade for den storstilte satsingen sentralt og vil satse på mer samarbeid innen rusomsorgen lokalt, på ideelle aktører, grønn omsorg og fysisk aktivitet. – I helgen samlet vi inn over 200 par sko, mange av dem joggesko og fotballsko som vi ba om. Disse har vi overlevert Blå Kors og Kampen for videre fordeling. Vi jobber med å få etablert et gatelag i fotball for rusavhengige i regionen. Vi tror også stolpejakten kan utvikles og vi vet at Beitostølen helsesportssenter er på trappene med et forskningsprosjekt om fysisk aktivitet for rusavhengige, sier Østre Toten Venstres 1. kandidat Lene Melbye. – Vi ser også behovet for en rusmedisiner på deling i kommunene som kan følge opp både brukerne og sykepleierne vedrørende medikamentbruk, sier Vestre Toten Venstres 1. kandidat Kjersti Brevik Møller.

Venstres Ketil Kjenseth har sørget for støtte til flere lokale aktører over statsbudsjettet både i fjor og i år. Blant annet Stabburshella på Fagernes, Riisby behandlingssenter i Nordre Land og Bjugstadhøyden og Østby gård i Gjøvik. – Nå ser vi at flere av disse er på trappene med nye prosjekter som en følge av støtten. Dette er viktig grûnderskap og muligheter for nye arbeidsplasser også, i tillegg til å gi viktig hjelp og omsorg, sier Gjøvik Venstres 1. kandidat Christin Guldahl Madsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**