– Flytt Åsane sentrum til C-feltet

Foto: Jo Straube

Venstres 1. kandidat til bystyret, Erlend Horn, har engasjert seg sterkt i det som seiler opp som lokalvalgets viktigste enkeltsak, nemlig bybanetrasé mot nord. Han er også opptatt av byutvikling, og ser for seg et nytt bydelssentrum på C-feltet. Så hva vil han med Åsane?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Du kan også lese hele intervjuet på side 5 i Åsane Tidende onsdag 2. september.

– Hva blir de viktigste Åsanesakene i neste fireårsperiode?

– Å gjøre Åsane grønnere og bedre for barna. Det innebærer å prioritere folk før biler, få flere arbeidsplasser, bedre kollektivtilbudet, skape grønne og urbane rom, satse på sykkel, sikre trygge skoler, barnehage der du bor og bybane dit du skal.

– Når får Åsane bybane?

– I beste fall 2022, i verste fall aldri. Det spørs om forhandlingene leder frem til Venstres Bryggenløsning, som er ferdigregulert og raskest å bygge, eller en tunnelløsning vi foreløpig ikke vet hva går ut på og som må utredes.

Duket for omkamp om Bryggen

– Ser du det som fortsatt mulig med omkamp om dagløsning over Bryggen?

– Alle partiene er enig om at dette blir et forhandlingsspørsmål etter valget, og når Bryggen-løsningen er billigst, raskest, betjener flest passasjerer, har sykkelfelt hele veien, passer inn med et fortsatt ekspressbusstilbud og tar best vare på Bryggen, er vi overbevist om at Venstre vinner de forhandlingene.

- Vi er overbevist om at Venstre vinner forhandlingene om Bybanen etter valget, sier Erlend Horn.
– Vi er overbevist om at Venstre vinner forhandlingene om Bybanen etter valget, sier Erlend Horn.

– Åsane har ventet lenge på Kulturhuset. Hvordan vil dere sikre fremdriften av det?

– Vi har allerede sikret fremdriften av det ved å få det inn i høstens budsjettforlik. Vi mener at utbygging kan skje i løpet av økonomiplanperiodens fire år.

– Sentrumsutviklingen i Åsane har stoppet opp. Hvordan kan dere skape nytt liv i disse planene?

– Ved å ikke tillate noen form for dispensasjoner dersom Åsane storsenter prøver å møte salgsnedgangen med mer kjøpesenterutbygging. Vi vil samtidig være tydelig på at hvis de nekter å bygge ut etter foreliggende planer, ønsker ikke vi å støtte senteret ved å ha alle offentlige tjenester der. Da må vi flytte de til et sted i nærheten hvor noen er med på å realisere et bedre sentrum.

– Det mye omtalte C-feltet ligger uberørt tett på bydelens sentrum. Hvordan kan dette inkluderes i sentrumsplanene?

– C-feltet bør utvikles som et nytt bilfritt sentrum, med grønne urbane byrom og liv i gatene. Vi sier ja til kafeer, handlegater, uteservering, lekeplasser og park. Vi sier nei til betong og asfalt. Her er et godt sted å flytte offentlige tjenester som gulrot for utbyggere. Bybanen vil få stopp her når den kommer. Om Åsane storsenter får orden på planene sine, skal de få lov å knytte seg til ved gangbroer eller lokk.

– Få veiprosjekter er like etterlengtet som Nyborgtunnelen. Hva gjør dere for å få denne prioritert inn i kommende NTP?

– Venstre sitter med stor innflytelse på Stortinget, og vår jobb i Bergen er å sørge for at våre folk tar med seg Nyborgtunnelen til forhandlingsbordet og sørger for at den blir prioritert. Den jobben tar vi.

Mindre biltrafikk

– Er det realistisk å bygge lokk over motorveien i Åsane sentrum, og når kan dette eventuelt påbegynnes?

– Det er realistisk, og alle partiene har stemt for dette i bystyret. Nå venter byrådet på Statens Vegvesen. Det bør de slutte med, og heller la Vegvesenet forholde seg til de planene vi legger i forbindelse med Bybanen. Da kan vi begynne planleggingen til høsten.

Samtidig må vi ikke glemme at vi må redusere biltrafikken, ikke bare gjemme den under bakken enkelte steder. For det er et paradoks at vi snakker om lokk når vi samtidig tillater massiv utbygging av denne «kløften» gjennom Åsane med åtte felt i bredden rett øst for det planlagte lokket.

– Sykehjemsutbyggingen i Bergen går langsomt. Hvordan vil dere satse på eller prioritere eldreomsorg i de neste fire årene?

– Retten til å bestemme i egen hverdag gjelder uavhengig av alder, og eldre som ønsker og kan bo hjemme med noen tilpasninger i boligen skal ha muligheten til det. Alle må få nødvendig pleie og omsorg når de trenger det.

De som har behov for sykehjem skal være trygg på at de får god hjelp og verdig omsorg. Sykehjem i Bergen skal ha nok akuttplasser slik at mennesker som snarlig trenger sykehjemsplass slipper å stå i kø. Den medisinske kompetansen ved sykehjemmene bør oppgraderes slik at alle steder har en forsvarlig legedekning.

– Hvilke andre ting ønsker dere å prioritere i Åsane i de neste fire årene?

– Vi har et brennende engasjement for Åsane, så listen over stort og smått er lang, men vårt hovedprosjekt er som nevnt å gjøre Åsane grønnere og bedre for barna

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**