Hva vil vi med bygda og kommunen vår de neste fire år? (Del 2)

Gjerstad Venstre vil ha hovedfokus på disse fem hovedsatsingsområdene i neste kommuneperiode.

Kommunereform
Dette vil være en svært viktig periode med kommunereformdebatt frem til en avgjørelse våren 2016. Gjerstad Venstre kommer til å foreslå en folkeavstemming, før den endelige avgjørelsen. Jeg er klar på at vi må ha med minst tre andre grensekommuner, for at en kommunesammenslåing er fornuftig og riktig. Om ikke det lar seg gjøre, mener vi at vi kan fortsette som egen kommune med mer interkommunalt samarbeid. For meg er det ikke gitt at større enheter kan drive mer rasjonelt, men jeg ser enkelte stordriftsfordeler.

I utgangspunktet er jeg for kommunesammenslåing, med den begrunnelse i at det er nødvendig med større fagmiljøer og fagkompetanse i enkelte av våre etater. Det er gjennom flere år blitt mange lovpålagte oppgaver små kommuner som Gjerstad nå må ta hånd om selv som er svært krevende, både økonomisk og personellmessig. Det igjen tilsier at vi som liten kommune, er i en vanskelig sårbar situasjon ang rekruttering av kvalifisert fagkompetanse på forskjellige nivåer. Dette er en stor utfordring for små kommuner som Gjerstad.

Næringsutvikling og landbruk
Vi har nå endelig fått ansatt næringssjef i 100 % prosjektstilling over tre år. Dette er jeg spesielt veldig glad for at vi nå har fått til. Det tok over to år og gjennom to budsjettbehandlinger før mitt forslag om Næringsjef i 100 % endelig ble vedtatt. Han er nå begynt i sin jobb, og jeg har stor tro på at denne jobben blir svært viktig for en positiv utvikling av kommunen vår. Vi må fremover ha ett sterkere fokus på næringsutvikling og forutsigbarhet, for at samarbeidspartnere og investorer skal se at Gjerstad kommune er en attraktiv kommune for nyetablering og fremtidig vekst.

Innenfor næringsutvikling ligger også primærnæringene som landbruk og skogbruk. Dette er en viktig næring som genererer store verdier tilbake til bygdesamfunnet, i form av både arbeidsplasser og lokal handel. Det må satses på stimuleringstilskudd for kulturlandskapspleie. Spesielt landbruk er en næring som i disse dager faktisk er i vekst i Gjerstad. Jeg er veldig glad for at unge bønder nå satser på nyinvesteringer og utvidelser av sine bruk.

Oppvekst, skolestruktur og bosetting
For å få til vekst og bosetting trenger vi en god skole, gode oppvekstvilkår for barn og unge. Gjerstad Venstre vil jobbe for en 1 – 10 skole på Abel. Flytte Visedal barnehage til Gjerstad skole. Omgjøre overskytende arealer på Gjerstad skole om til eldre leiligheter, med nærhet til Gjerstadheimen. Bygge om Visedal barnehage til sosialleiligheter.

Kultur og idrettshall
Gjerstad Venstre vil jobbe for å ansette en kulkturkonsulent i 50 % stilling. Innenfor kultur har vi etter min mening som lokalpolitikere forsømt oss grovt. En slik stilling vil betale seg selv, når en kan ha en person som kan konsentrere seg ene og alene om kultur og muligheter til å søke opp forskjellige mulige tilskudds ordninger. Fritid og kulturaktiviteter er limet i ett lokalsamfunn, som igjen fremmer trivsel og bolyst. Det å satse på barn og unge er en investering for fremtiden og her får vi det mangedobbelte igjen med en større og mer målrettet satsing, med hjelp av en kulturkonsulent.

Gjerstad Venstre vil jobbe for fullføring av trinn to med bygging av idrettshall / flerbrukshall når alle skolene blir samlet på Abel. For å få dette realisert håper jeg at bygda kan stå sammen om å få til en stor bygdedugnad, med å be det lokale næringsliv, det være seg entreprenører bedrifter, bank og enkeltpersoner sammen med kommunen ta ett felles løft. Dette er en ambisiøs tanke, men ikke umulig.

Vi har i snart 30 år prøvd å realisere en idrettshall i bygda vår. Er det ikke på tide nå? Gjør ingen noen ting, får vi heller ikke til noen ting. Dette må da være en fin felles dugnad for og til bygda vår, som vi alle er så glad i.

Kai Ove Sandåker
Ordførerkandidat