Skolestruktur, kultur og arbeidsplasser

Det nærmer seg valget og partiprogrammene begynner å dette ned i postkassene.

Kommunevalget i år blir et av de viktigste for Gjerstad, etter min mening. Det blir kanskje også det siste. I løpet av de neste 4 årene vil vel den fremtidige kommunestrukturen vedtas. Etter det snakker vi mest sannsynlig om storkommuner, så vidt jeg kan forstå.

Og hvis dette slår til, er det i de neste 4 årene vi må gjøre bygda attraktiv og tenke offensivt. Gjerstad trenger derfor kreative folk, jobber og boliger, med folk i.

Kommunen er jo allerede i dag åpen for nye arbeidsplasser og legger til rette, så godt de kan. Om vi ikke nødvendigvis får flere arbeidsplasser, så må det bli attraktivt å bo i Gjerstad og jobbe andre steder. Her er det jo heldigvis noen fordeler og tiltak allerede.

• Billige hus og tomter
  • E-18 bygges ut og det blir lettere å pendle fra Gjerstad.
  • Når vi får en hurtigere jernbane, vil vi også kunne jobbe andre steder, eller etablere bedrifter i Gjerstad, med god infrastruktur.
  • Flere kan arbeide hjemmefra eller fra noder lokalt, mot større selskaper, via nettet.

Dette er ting vi må markedsføre utad og så må vi gjøre Gjerstad attraktiv å bosette seg i også. Selvfølgelig må vi ta vare på dagens arbeidsplasser, men markedet styrer ofte seg selv, og vi må tiltrekke oss gründere og offensive personer.

Når det gjelder kultur og idrett, så ser vi jo en stadig tendens til mer stillesittende unger og ungdom, pga PC-spill, nettbrett og mobiler. Derfor mener jeg at vi må stimulere til så mye aktivitet som mulig, for å forebygge senere utgifter pga dårlig psyke og folkehelse.

Jeg ser jo at Risør kommune nå investerer ca 15 Mill i kunstgressbane med full løpebane. Fantastisk! De ser fremover og nytten skolen også får av dette. I Gjerstad derimot skriver samtlige partier at de ønsker å støtte opp om frivilligheten til alle organisasjonene her. Men de gir egentlig bare noen få symbolske summer til kultur, og satser på at dette driver seg selv på dugnad. Så her kan ikke Gjerstad kommune være særlig stolte av seg selv.

La oss tenke oss at det blir en storkommune om 4-8 år. Tror dere vi i Gjerstad vil få mye av kaka til nye bygg og anlegg? Det tror ikke jeg. Da blir det mer sannsynlig at noen av skolene blir samlet, andre nedlagt, og i hvert fall ingen idrettshall. Det hadde kanskje blitt satset på felles administrasjonsbygg for å få større kompetansemiljøer i storkommunen.

Derfor mener jeg at vi nå må prioritere å bygge en idrettshall nå! Denne ligger allerede inne i byggetrinn 2 på Abel, og garderobene er alt bygd. Skulle den pågående skolestrukturutredningen ende opp med at det blir 1-10 skole på Abel, trengs jo denne uansett.

Og med dette i bakhodet tror jeg vi får utrettet mest med et H/V/Krf/FrP-styre med Rune Hagestrand som ordfører. For å lese Arbeiderpartiets program gav meg like lite konkret informasjon som å se på daue knott i vinduskarmen. Veldig generelt og utrolig tafatt. Slikt kan mi ikke drive de neste 4 åra.

Godt valg.

Hilsen Ånon Ausland