Vi har plikt til å ta imot flyktninger!

Media omtaler stadig den humanitære flyktningkrisen i Syria og det diskuteres om vi bør ta imot flyktninger eller ikke. Vi i Hobøl Venstre mener at vi har en plikt til å hjelpe mennesker på flukt! Vi er ikke i tvil om at alle aller helst ville vært hjemme der de føler at de hører til, hvis de hadde levd i et fredelig samfunn. Dessverre vet vi at så ikke er tilfelle, og det er nettopp ufred og frykt som driver mennesker på flukt.

Når vi ikke kan gi mennesker beskyttelse eller hjelp i nærområdet eller nabolandene, er det kvoteflyktningsystemet som er disse menneskenes håp. Dette systemet skal nettopp beskytte mennesker i nød. Perspektivene er for oss helt åpenbare når man er villig til å satse livet i en liten båt i fri flyt i Middelhavet. Da flykter du fra en hverdag som er så preget av frykt, at det ikke finnes noe annet alternativ.

Det er altså rett og slett alt for mange mennesker som ikke kan beskyttes I nærområdet, de må beskyttes FRA nærområdet. Dette gjelder ikke bare flyktningene fra krisen i Syria. Det finnes en rekke politiske aktivister, journalister og dommere som kommer på kant med regimet i landet sitt, og blir jaget som en kriminell. Andre flyktninger kan være statsløse palestinere, som paradoksalt nok selv har huset mange hundre tusen flyktninger fra krigen i Irak på 2000-tallet. Videre finnes det mange flyktninger med spesielle medisinske behov, noe de har pådratt seg som tortur- eller krigsofre, men det finnes ikke nok kompetanse der de bor, eller flyktninger som tilhører minoriteter som trenger beskyttelse. Det kan f.eks være enker med barn som blir «fritt vilt» i flyktningleire. Vi mener derfor at argumentet med å «hjelpe flyktninger der de er» ikke alltid lar seg gjøre.

I Hobøl har vi dessverre ikke tatt imot flyktninger annet enn én familie de siste åtte årene. Da Hobøl begynte sin økonomiske nedgang, bygde vi ned apparatet for å ta imot flyktninger. Dette har vi til nå ikke prioritert å bygge opp igjen. Hobøl Venstre mener vi nå bør ruste kommunen til oppgaven igjen, og si ja til mottak av flyktninger. Vi har et moralsk krav om å hjelpe som innbyggere i et av verdens rikeste land.
Ragnhild Saxebøl
Ordførerkandidat, Hobøl Venstre