Venstre tydelige : Nei til eiendomsskatt

Stina LL

Eidsberg Venstre sier Nei til eiendomsskatt fordi;

1. Eiendomsskatt er en usosial skatt.
  2. Særskilt viktig er det at næringsvirksomhet ikke får innført eiendomsskatt – da vi har høy arbeidsledighet, og valutasvakhet svekker lokalt næringsliv ytterligere. Vi trenger et levedyktig lokalt næringsliv.
  3. Kommunen har fortsatt andre og bedre virkemidler; salg av eiendom, effektiviserings- og investeringsgrep, mv. som vi ikke har hentet ut fullt potensiale av ennå. Dette har vi jobbet med i stadig økende grad siste 4 år.
  4. Eiendomsskatt som «siste» løsning dersom kommunen ikke klarer å utføre lovpålagte tjenester til innbyggerne – og har gjennomført alle andre grep. I så tilfelle skal eiendomsskatt gå til høyt prioriterte nødvendige investeringer – og nedbetalingen gjøres visuelt synlig for kommunens innbyggere på hjemmesiden med hva pengene brukes til årlig av slike investeringer.
  5. Altså er eiendomsskatt «siste løsning» før ROBEK, hvor kommunen vil settes under økonomisk administrasjon av Staten- da har man intet valg uansett. I en slik situasjon vil ingen partier i Eidsberg kunne la være å innføre eiendomsskatt. Å fortelle velgerne noe annet – er å holde velgerne for narr.
  6. Venstre er derfor like strengt imot eiendomsskatt som de øvrige «borgerlige» partier. Men ærlige på at det finnes et innslagspunkt for dette – noe annet vil være uansvarlig.

Eiendomsskatt er gjerne et tegn på svak politisk vilje til å gjøre tøffe prioriteringer. Man innfører ofte eiendomsskatt i kommuner i mangel på vilje til å ta andre avgjørelser – som feks innstramminger. Og man blir fort «avhengig» av den ekstra melkekua, – derfor er vår holdning at dette virkemiddelet kun er aktuelt i når alle andre virkemidler er utprøvd og funnet utilstrekkelige.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**