Venstre vil ha hastemøte om flyktningsituasjonen

Foto: Bård Ek

– Vi ber statsministeren om ta initiativ til et ekstraordinært stortingsmøte for å få gjort formelle vedtak om økt innsats og prioriteringer på statsbudsjettet for 2015. Dette haster og kan etter Venstres syn ikke la seg sinke av at Stortinget formelt åpner først om en måneds tid, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Sendt brev til statsministeren

I et brev til statsministeren ber Venstre om et ekstraordinært stortingsmøte om økt innsats for flyktninger fra Syria.

Brev til statsministeren fra Venstre.

– Flyktningsituasjonen i Syria, Middelhavet og deler av Europa opprører oss. Ikke siden andre verdenskrig har det vært så mange mennesker på flukt i vår del av verden. Norge har et ansvar for å bidra. Vi har et ansvar for å hjelpe til. Både her hjemme, i andre land i Europa og i nærområdene, sier Grande.

– Vi ser heldigvis et sterkt folkelig engasjement i Norge for å bidra. Dette engasjementet bør også bli forsterket med et felles løft fra det politiske Norge, fortsetter Venstre-lederen.

Venstre om: Mennesker på flukt

Fullmakter og hastemøte

Som avtalepartner for statsbudsjettet for inneværende periode gir Venstre statsministeren og regjeringen vide fullmakter til å overskride det vedtatte budsjettet for å avhjelpe i denne situasjonen.

– Venstre støtter de signalene som er kommet fra Regjeringen om økt innsats i forbindelse med statsbudsjettet for 2016, men vi mener at vi allerede i år, og så raskt som mulig, må bevilge mer for å avhjelpe situasjonen, understreker Grande.

Konkret mener Venstre at følgende nå må gjøres:

• Økt innsats for å hjelpe i nærområdet.
  • Være med på en felles byrdefordeling i EU – en felles europeisk dugnad.
  • Behandle asylsøknader fra Helles og Italia her i Norge, etter avtale med landene.
  • Framskynde mottak av de flyktningene fra Syria som vi har forpliktet oss til i 2016 og 2017 og om nødvendig utvide totalantallet.
  • Økte midler til det norske mottaksapparatet.
  • Sende et nytt skip til Middelhavet.
  • Vri EØS-midler og bistandsmidler til Europas sørkyst.
  • Opprette flykningsentre i Nord-Afrika i samarbeid med de aktuelle land.
  • Sende Norge til EUs krisemøte, der vi må sørge for at de som virkelig trenger det, finner en trygg vei til Europa og at det etableres en byrdefordeling mellom de ulike land.

Avtalen som ble inngått på Stortinget om flyktninger fra Syria er etter Venstres syn en bunnplanke og ikke en avtale om hva Norge maksimalt kan gjøre. Norges innsats må suppleres med ytterligere tiltak og økte bevilgninger.

11891422_10153706987695676_1508465543688886254_o

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**