Ufine overtramp i Nærøy valgkampen?

I avisene NA og Ytringen var det den 04.09.2015 trykket redaksjonelle utspill og leserinnlegg, hvor bl.a. kulturmedarbeider Øyvind Nordstrand og Ap`s ordførerkandidat Lars Fredrik Mørch, rykker ut med beskyldninger om uakseptable forsøk på knebling og ufine overtramp. Det er i mange sammenhenger gjentatt at angrep er det beste forsvar, men på fredag bør det være grunn til å spørre om disse angrepene er hersketeknikk!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I Venstre har vi igjennom denne valgkampen frontet vår politikk om å opprettholde vår desentraliserte skolestruktur, og sikre muligheten til utvikling og bolyst i våre mange lokalsamfunn. Vi har imidlertid opplevd personangrep, som til dels har inneholdt begrunnelser som utelater viktig fakta som medfører at leserne får et helt skjevt bilde av saken. Dette har vi forholdt oss retten til å korrigere i det forum det er fremmet. Vi finner det imidlertid ikke akseptabelt at vår kritikk av konklusjoner som utelater viktige faglige fakta, i ettertid presenteres stykkevis og delt og helt revet ut av den sammenhengen det var skrevet i.

Vi vil selvfølgelig ha en løpende politisk diskusjon om politiske og faglige spørsmål både med ansatte i administrasjonen og andre innbyggere i Nærøy. Vi aksepterer imidlertid ikke at faglig og politisk uenighet, besvares med personangrep, hvor vi blir tillagt uttalelser som gir inntrykk av et helt annet ordskifte enn slik det ble uttrykt. Vi vil imidlertid ikke kommentere dette ytterligere, da fokus i valgkampen må settes på partienes kandidater og politikk.

Det som det imidlertid er grunn til å sette fokus på, er Ap`s ordførerkandidat Lars Fredrik Mørch som vil kjempe for ansattes rett til å komme med angrep, mot lokalpolitikere og innbyggere for øvrig. Men derimot beskylder foreldre i Abelvær skolekrets for «ufine overtramp», når de kritiserer Ap`s politikk, og på samme vis gjengir sitater fra et møte med Ap`s kandidater stykkevis og delt.

Så er spørsmålet hva er da ufine overtramp i Nærøy valgkampen, og svaret må da være enkelt. Ufine overtramp i Nærøy, er utspill og kommentarer som er kritisk til politikken til Nærøy Arbeiderparti!

Trond Sandnes

Leder Leka og Nærøy Venstre