Kommuneøkonomi og hall i Hobøl

Eirik Romstad kommenterer om det med å spare seg til fant.

«Du kan gjerne drømme om å bygge en idrettshall, men har du ikke penger må du pent utsette de planene du har til du har fått skikk på eget bo» sto det på lederplass i Smaalenene 5. september.

Gitt det redaktøren skriver spør jeg: Hvordan det hadde sett ut i Hobøl viss «redaktørpartiet» hadde styrt? Hadde da skolen på Ringvoll vært lagt ned? Hadde det blitt fleire barnehageplasser?Hadde det vært investert i næringsområdet på Holt? Dette er å spare seg til fant.

Hobøl Venstre har vært en pådriver for idrettshall sjøl om kommunen har vært gjennom en krevende økonomisk periode og kommuneøkonomien enda ikke er friskmeldt. Vi jobber for hall fordi:

(1) Hall gir bedre gym som fører til økt velvære og bedre læring på skolen. Hobølungdommen bør ha tilsvarende muligheter som ungdom i omliggende kommuner.

(2) Det tar tid å utvikle gode prosjekt. En krevende kommuneøkonomi gjør at vi har lagt vekt på å holde kostadene nede samtidig som vi skal få et funksjonelt idrettsbygg. De 2­3 åra med hovedsakelig frivillig planarbeid gir et bedre hallprosjekt. Når hallen kommer, får vi derfor gjennomtenkte løsninger til overkommelige kostnader. Og hallen kommer raskere på plass, jf. (1).

Fylkesmannen godkjente budsjettet for 2015 med midler til prosjektering av hall uten merknader. De pengene brukes nå for å utrede mulighetene å bygge store deler av hallen i heltre, noe som vil gi bedre inneklima og reduserte klimagassutslipp sammenligna med å bygge tradisjonelt.

Økonomi setter grenser for hva man kan gjøre. Redaktøren i Smaalenene har glemt at økonomi også er et hjelpemiddel for å planlegge. Hobøl kommune har lite gjeld pr. innbygger. Alt er mao.ikke svart. Hobøl Venstre har visjoner og ser muligheter. Hall er en av disse.

Eirik Romstad

2. kandidat Hobøl Venstre