Venstre leverer Venstre-politikk i Skedsmo

Foto: Mats Olsen

Når Venstre har gjort Skedsmo til en grønnere og smartere kommune, har det skjedd mot Høyres stemmer.

Av Boye Bjerkholt, Venstres ordførerkandidat i Skedsmo

I et innlegg i RB 7. september forsøker Skedsmo Høyres Øyvind Tronier Halvorsen å tegne et bilde av at en stemme på Venstre er en stemme på Arbeiderpartiet. Det er synd at valgkampinnspurten brukes til slike fordummende påstander, i stedet for å diskutere sak. Valget burde ikke handle om taktikk, det burde havne om hvilke visjoner og ambisjoner vi har for Skedsmo.

Venstre går til valg på at Skedsmo skal befeste posisjonen som et klimafyrtårn. Vi har gjort Lillestrøm til Norges beste sykkelby, vi gikk til anskaffelse av Norges første kommunale hydrogenbil, vi bygde Norges første kommunale hurtigladestasjon, og vi har tilrettelagt for Norges største solfangeranlegg og verdens mest moderne løsninger innenfor fjernvarme og avfallshåndtering. Skedsmo leder an i det grønne skiftet, og det skjer med Venstre ved roret.

For Venstre handler politikk om gjennomslag, om resultater, om vedtak som settes ut i livet og som gjør Skedsmo til en grønnere og smartere kommune. Gang på gang, når Venstre gir gass for grønne løsninger i Skedsmo, tråkker Høyre på bremsen. Der skiller Skedsmo Høyre seg fra Akershus Høyre. I fylket samarbeider Venstre og Høyre om gode kollektivløsninger og hydrogensatsing. I Skedsmo står Venstre og Høyre på hver sin banehalvdel når samferdsel, miljø og det grønne skiftet er tema.

Når Skedsmo kommunestyre har vedtatt ambisiøse klimamål, har det skjedd mot Høyres stemmer. Når Skedsmo kommunestyre har vedtatt storstilt utbygging av ladepunkter for el-biler, har det skjedd mot Høyres stemmer. Når Skedsmo kommunestyre har etablert park på trauste parkeringsplasser, har det skjedd mot Høyres stemmer.

Venstre ønsker å ta steget videre. Vi vil ha en utslippsfri kommunal bilpark innen 2020, og vi har allerede startet innfasingen. Vi vil utvide bysykkelordningen til Kjeller og Strømmen. Vi vil bygge flere sykkelveier og sykkelekspressveier. Vi vil bygge en snarvei for bussen fra Holt/Vestvollen til Kjeller og en separat busstrasé gjennom Lillestrøm sentrum, slik at vi får bussen raskere fram. Vi vil stille krav om energieffektivitet ved nye utbyggingsprosjekter og vi vil fremme bruk av tre og massivtre som bygningsmateriale. Slik skal Skedsmo fortsette å lede an i det grønne skiftet.

Alle partier er opptatt av en god skole og en trygg og verdig eldreomsorg. Men i samferdsels- og miljøpolitikken er forskjellene større, spesielt i Skedsmo.

Du som gir din stemme til Venstre i Skedsmo, gir din stemme til et parti som satser på kollektivtrafikk, sykkel og gange, et parti som mener at kommunen har en viktig rolle i klimapolitikken, og ikke minst et parti som har vist evne til å levere og som har ambisjoner og vilje til å gjøre det enda bedre. Og vi vil samarbeide med dem som gir oss mulighet til å gjennomføre Venstres politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**