En Nærøyskole for framtida!

Vi får en stor utfordring i kommende kommunestyreperiode, med å utforme skoletilbudet til barna i Nærøy for mange år framover. Når vi fikk den tragiske brannen, hvor den eldste delen av Kolvereid skole brant ned til grunnen, utløser det en investeringsbeslutning som medfører at vi må ta en del veivalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre vil gjenoppbygge Kolvereid skole på samme sted, med en ny fløy som sammenbinder de to gjenstående fløyene, og er bygd etter alle dagens krav og forskrifter bl.a. med universell utforming. Slik vi vurderer situasjonen, er det eneste mulighet til å realisere en ny barneskole på Kolvereid, uten for store låneopptak som vil kreve betydelige kutt i driftsbudsjettet i årene framover.

I tillegg til de økonomiske rammebetingelsene, er det flere andre viktige årsaker til at en gjenoppbygging av Kolvereid skole bør skje på samme sted. Skolearealene på Nordre, er svært godt egnet for leik og uteaktiviteter for små barn. Skolegården har en topografi som muliggjør mange forskjellige aktiviteter, og det er tilstrekkelig med plass til en barneskole med denne størrelsen.

Vi har registrert at flere partier tar til orde for bygging av ny barneskole i tilknytning til den gamle ungdomsskolen. Det vil etter vår vurdering være et svært uheldig veivalg for Nærøy kommune. Kostnadene med et slikt byggeprosjekt, både ved en opprustning/ombygging av den gamle ungdomsskolen eller nybygg på den samme tomta, vil bli betydelig større og gi en betydelig større fare for kostnadssprekk utover budsjettet. Arealene her er betydelig mindre, og dekker ikke dagens krav til uteområde for en barneskole av denne størrelsen, og har en topografi som ikke gjør området like egnet for leik og aktiviteter for små barn. Slik at en ny barneskole på ungdomsskoletomta, vil etter vår vurdering bli både dyrere og gi et dårligere tilbud til elevene når det gjelder leik og andre aktiviteter utendørs.

Så har det vært et tverrpolitisk ønske om å etablere en ny svømmehall i tilknytning til idrettshallen, dette ønsker Venstre å gjøre noe med i kommende valgperiode. Til nå har de økonomiske rammebetingelsene utgjort hindringene for dette prosjektet. Klarer vi å få bygd ny barneskole innenfor rammen av forsikringsoppgjøret, vil det åpne muligheten for at vi kan prioritere investeringsmidler til bygging av svømmehall i valgperioden. Skulle derimot kommunestyret komme til å vedta bygging av en ny barneskole som medfører en opplåning i størrelsesorden 60-70 millioner, vurderer vi situasjonen slik at planene som ny svømmehall på Kolvereid må skrinlegges for godt. I tillegg vil etablering av ny barneskole på ungdomsskoletomta, medføre at alle tilgjengelige arealer må prioriteres til utearealer til barneskolen og ungdomsskolen, og det vil da ikke være mulig å disponere arealer til utbygging av svømmehall i tilknytning til idrettshallen. Den gode integrerte løsningen som er planlagt, må derfor skrinlegges også av arealmessige årsaker, om ny barneskole blir bygget på ungdomsskoletomta.

Det er derfor etter vår vurdering flere gode argumenter for å gjenoppbygge Kolvereid skole på samme sted, for å gi elevene i Kolvereid skolekrets en god skole i framtida. For det er barna i Kolvereid skolekrets som må få fokus nå, det er de som må få en moderne og god skole raskest mulig, og slippe å bruke midlertidige lokaler lengre enn høyst nødvendig. De andre skolene i kommunen har i hovedsak skolebygninger som er godt tilpasset de behovene de har. Som sikkert alle også er kjent med, vurderer vi en storstilt skolesentralisering i Nærøy som uforsvarlig, av hensyn til de elevene som får lengst reisevei til Kolvereid. Alle barn i skolepliktig alder har rett til et tilfredsstillende skoletilbud, det er vårt felles ansvar. Vår vurdering er at en uforsvarlig daglig skolereise, kan vi ikke utsette elever for i 6 års alderen i Nærøy.

Venstre går derfor til valg på å videreføre en desentralisert skolestruktur i Nærøy, og bygge en ny skole som gir et best mulig skoletilbud for elevene i Kolvereid skolekrets.

Hans Martin Storø

Formannskapsmedlem og 1. kandidat for Venstre