Fyllingsdalen Venstre: Prioriter felles idretts- og kulturhus i Fyllingsdalen

Foto: Francisco Munoz

Fyllingsdalen Venstre oppfordrer byrådet til en videre satsing

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Det gamle byrådet slapp en bombe i sitt budsjettforslag som ble lagt frem tidligere i høst; Rehabiliter Fyllingsdalen idrettshall og utsett byggingen av et felles idretts- og kulturhus.
Fyllingsdalen Venstre mener at det nye byrådet bør endre budsjettet på dette punktet.

– Ettersom det nye idretts- og kulturhuset skal bygges på tomten hvor idrettshallen står i dag, vil det være uklokt å bruke midler på å vedlikeholde et bygg som skal rives. De planlagte vedlikeholdsmidlene bør derfor heller endres til en forprosjektering av felles idretts- og kulturhus i Fyllingsdalen, forteller leder i Fyllingsdalen Venstre, Ingrid Nergaard Fjeldstad.

Budsjettet bør endres

I februar 2014 vedtok byrådet at det skulle vurderes en samlokalisering av et idretts- og kulturhus i Fyllingsdalen på tomten hvor Fyllingsdalen Idrettshall står i dag. Under behandlingen av budsjettet for 2015 i bystyret ba bystyret byrådet om å iverksette prosesser for en snarlig utbygging av kulturhuset. Så ble det stille.

– Det avgåtte byrådet kom aldri tilbake til bystyret på dette punktet, og Fyllingsdalen Venstre mener at det nye byrådet nå bør komme på banen, forteller Nergaard Fjeldstad.

I sitt budsjettforslag foreslår det avgåtte byrådet å prioritere rehabilitering og forlengelse av levetiden til Fyllingsdalen Idrettshall. Kulturhuset på sin side ble foreslått som et eget prosjekt og ferdigstillelsen ble skjøvet frem til 2019.

– Vi er helt uenig med det avgåtte byrådets prioriteringer, og mener at det nye byrådet bør endre budsjettet på dette punktet, sier hun.

Høstens viktigste sak

Et kombinert idretts- og kulturhus er Fyllingsdalen Venstres viktigste sak i høstens budsjettforhandlinger.

– Fyllingsdalen Venstre gikk til valg på en mer levende bydel med et kombinert idretts- og kulturhus som bydelens nye hjerte. Et åpent hus for de uorganiserte og de organiserte som skaper liv i Dalen, også utenom butikkenes åpningstider, er kjærkomment. Vi mener at byrådet bør følge opp denne saken slik at idretts- og kulturhuset ikke bare blir valgflesk, men også noe vi får gjennomført, sier lokallagslederen.

Hun er redd for at det spøker for samlokaliseringen hvis ikke det nye byrådet tar grep.

– Det viktigste for oss er at det blir gjort en endring av budsjettet. Idretten og kulturen står sammen, da må vi få gjort noe. En opprustning av idrettshallen slår bein under en fremtidig samlokalisering.

Nergaard Fjeldstad har fått Venstres bystyregruppe til å engasjere seg for fremdriften i saken. Under komitèmøte i komitè for miljø og byutvikling stilte Venstre et muntlig spørsmål til byråden for byutvikling Anna Elisa Tryti. Venstre ville ha svar på om det i planleggingen av bybanetrasè gjennom Fyllingsdalen blir tatt høyde for plasseringen av et idretts- og kulturhus som er i tråd med de vedtak som er fattet av bystyrets flertall. Byråden svarte at ingen av planene ser ut til å komme i konflikt med formålet om et felles idretts- og kulturhus i sentrale Fyllingsdalen, og forsikret om at dette er noe det nye byrådet skal følge med på.

Saken stod på trykk på s. 3 i Sydvesten, 24.11.15.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**