Dette klarer vi

Foto: Francisco Munoz

Vi må huske at dette først og fremst er en krise for dem som flykter, sier byråd Erlend Horn i sin kronikk om flyktningsituasjonen i Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Angela Merkels slagord, «Wir schaffen das» – «Dette klarer vi», bør ligge til grunn også for Norge og Bergens møte med flyktningkatastrofen.

Det økte antallet asylsøkere stiller krav til det offentlige på både kort og lang sikt. De siste ukene har Bergen kommune rigget seg for at vi når som helst skal måtte huse asylsøkere i midlertidige akuttmottak. Byrådet har besluttet å stille den tidligere lærerhøyskolen på Landås til disposisjon, og har et godt samarbeid med UDI og Norsk Folkehjelp som skal drifte akuttmottaket.

Ekstraordinære situasjoner krever ekstraordinære tiltak. Europa opplever nå den største humanitære katastrofen siden andre verdenskrig, og Norge – som en uløselig del av Europa – må bidra. Som Norges nest største by har Bergen et særlig ansvar. Dette ansvaret tar vi.

Asylantene kan komme når som helst, Bergen kommune er beredt.

I en slik situasjon ligger det også muligheter dersom vi klarer å møte utfordringene på en god måte. Ingen har sett dette bedre enn beboerne på og rundt Landås. Den blomstrende frivilligheten i lokalmiljøet fortjener all mulig honnør. Måten de responderte på, organiserte seg, og nå konkretiserer hvordan de kan bidra har vært til stor inspirasjon og motivasjon. En av dem sa det fint:

«Jeg er mest opptatt av at verden nå kommer til Landås. I det ligger det enorme muligheter. Det som skjer nå er en fortelling som jeg ønsker at mine barn skal få høre og ta del i.».

En annen var glad for at Landås fikk lov å delta i en nasjonal og internasjonal dugnad. På møtene kom det også til syne helt legitime bekymringer og klare forventninger til mottaksapparatet.

Selvfølgelig kjenner mange på en usikkerhet, og det ligger en forpliktelse på det offentlige til å sørge for at innbyggerne føler seg trygge på at dette går bra. At dette er noe vi klarer. Sammen.

På noe lenger sikt må Bergen ta et større ansvar for permanent bosetting av flyktninger. I byrådsplattformen slår byrådet fast at vi vil ta i mot minst 700 flyktninger i 2016 og 2017. Dette er mennesker som skal ut av asylmottak og inn i egne boliger. De skal få norskopplæring og muligheten til å komme seg inn i arbeidslivet. De skal bli bergensere som deg og meg. Her har Bergen vært gode. Nå må vi bli enda bedre.

Som ansvarlig byråd er jeg opptatt av at Bergen kommune skal gjøre det vi kan, men jeg sitter ikke på virkemidlene for å håndtere noen av de viktigste tiltakene for en langsiktig løsning på flyktningutfordringen Europa og Norge står overfor. Jeg kan imidlertid komme med oppfordringer til sentrale styresmakter.

Det er et åpenbart behov for mer internasjonalt samarbeid, mer effektiv behandling av asylsøknader, styrking av integreringen for dem som får bli i Norge – og rask retur for dem som ikke får det.

Jeg forventer at partiene på Stortinget legger partipolitikken til side og søker å bli enige om felles løsninger – både for hvordan vi skal møte flyktningene som kommer, men også for hvordan vi kan bidra til at ikke nye flyktningsituasjoner oppstår.

I mellomtiden skal vi løse de utfordringene vi møter her hjemme, og opptre på en ryddig og profesjonell, men samtidig varm og inkluderende måte. Når det står på som verst skal vi minne oss selv på at dette er en krise først og fremst for dem som flykter.

Verden kommer til Bergen. Dette klarer vi.

Erlend Horn
Byråd for sosial,bolig og inkludering

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**