Bergen Venstre har satt et fotavtrykk på budsjettet for Bergen

Foto: Peder Hauge

Byrådets budsjettforslag er grønt, sosialt og ansvarlig

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I dag la det nye byrådet frem den såkalte tilleggsinnstillingen til budsjettet for 2016 – oversikten over hva de nye byrådspartiene Venstre, KrF og Arbeiderpartiet vil endre på, sammenlignet med det Høyre og Frp foreslo.

Venstre har fått stort gjennomslag i budsjettet. Det skal etableres et sprøyterom i Bergen neste år, nesten alle kutt til klima og kultur stoppes, kuttene til ulike sosiale tiltak reverseres og det blir slått fast at el-biler kan parkere til halv pris i kommunens parkeringsanlegg

750,000 kr til Aurora-budsjettet

Blant annet fikk Venstre sikret 750,000 kr til Aurora-prosjektet, som jobber for å ivareta kvinners interesser og livskvalitet før, under og etter soning.

– De gjør en utrolig viktig jobb, og det ville være veldig trist om de måtte legge ned. Det arbeidet som blir gjort for sårbare kvinner under og etter soning treffer rett i kjernen av den politiske profilen dette byrådet skal ha. De sosiale sidene ved soning og rehabilitering fortjener større oppmerksomhet, sier byråd for helse og sosial, Erlend Horn.

Reverserer alle kulturkutt

Også kutt i kultur har blitt reversert i årets budsjett.

– Det er ingen hemmelighet at prioriteringene det forrige byrådet gjorde på kultur, ikke er forenlige med mine prioriteringer. Det var krise for kulturlivet slik det var foreslått. I dette budsjettet har vi klart å reversere kuttene på 2,9 prosent for kultur som Frp og Høyre foreslo i sitt budsjett, sier kulturbyråd Julie Andersland.

Les mer om budsjettet på kommunen sine nettsider her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**